Wat is de laagste luchtdruk theoretisch mogelijk op zeeniveau?

Wat is de laagste luchtdruk Theoretisch mogelijk op zeeniveau bij slechtweer dus ik bedoel niet een vacuüm maar de laagste luchtdruk die je op de barometer kan zien bijvoorbeeld in je woonkamer ik heb gelezen dat de laagste luchtdruk ooit gemeten 870 mbar bedraagt maar kan het in theorie nog lager?

4 jaar geleden
3.1K
LeonardN
4 jaar geleden
Dus het kan niet kouder worden dan -30 celcius en niet warmer dan +50 celcius omdat de thermometer die bij mij in de tuin hangt, dat nu eenmaal als maxima heeft.... Hier een barometer die zo ik begrijp een stukje lager kan meten.
https://www.vaisala.com/sites/default/files/documents/PTB330-Datasheet-B210708EN.pdf
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je geeft zelf aan, dat de laagste luchtdruk die in werkelijkheid is gemeten 870 hPa (mbar) bedroeg. Dit was bij se Stille Oceaan midden in een tyfoon. Theoretisch kan het natuurlijk lager, maar ben je afhankelijk van de barometer die je tot je beschikking hebt. De klokbarometer heeft een schaal van minimum 960 hPa tot maximum 1065 hPa terwijl de kwikbarometer meestal aangeeft van 868 hPa tot 1055 hPa.
Theoretisch zou je dus 868 hPa kunnen meten.
In deze afbeelding geven de grote cijfers de cm kwikdruk (naar de buis van Toricelli) en de kleine cijfers de mbar of hPa.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN en @Thermostraal
In principe heeft LeonardN gelijk, maar met barometers (geënt op de buis van Torricelli) zit je met de lengte van de kwikkolom; minimale druk is 0 cm kwik en dus 0 mbar. Vraagsteller wil echter geen vacuüm.
Als je jouw uitgangspunt van de thermometer neemt wordt de vraag dus volslagen onzin.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN
En de link die je geeft werkt niet!
LeonardN
4 jaar geleden
@elder161 Op de PC doet de link het prima. Op Android moet ik hem even indrukken.
Het is een barometer die 50-1100hPa meet zover ik het begrijp.
"maar met barometers (geënt op de buis van Torricelli"
1. Waarom pak je dan ook dat type barometer?
2. Waarom laat je een theoretische waarde afhangen van een praktisch meetinstrument? Wat is MIJN uitgangspunt met de thermometer?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN
Waarom pak je dat type barometer?
Een thermometer kan je net zo lang maken als je wilt. De schaalverdeling is dus eigenlijk onbeperkt.
De klokbarometer is rond en heeft dus een beperking op zijn schaal. De kwikbarometer (toch het klassieke meetinstrument) heeft ook als omgekeerde barometer (Huijgens) een beperking in zijn schaallengte. De digitale barometer kan in principe beginnen bij 0, maar dat wilde de vraagsteller niet.
LeonardN
4 jaar geleden
Enkel om een barometer te laten zien die niet zo beperkt is.
Ik pak juist helemaal geen barometer om de vraag te beantwoorden.
Waarom zou ik me af gaan vragen welk praktische meetmethode ik ga gebruiken, om een theoretisch antwoord te geven? "Waarom pak je dat type barometer?"
"De klokbarometer is rond en heeft dus een beperking op zijn schaal."
Alleen daarom dus al. ZODAT ik dus niet tegen de praktische problemen zou lopen.
Waarom beperk je jezelf? Stel dat het antwoord 4 hPa is. (gewoon ik zeg wat)
Dan zou jij dus altijd op 868hPa uitkomen omdat je de absurde keuze hebt gemaakt om je te beperken door een klokbarometer.

Antwoorden (1)

Ja, in theorie kan het nog lager, maar dan wordt het onmogelijk je vraag exact met een getal te beantwoorden. Want wat neem je mee als opties in je model ? Wat vind je nog wel en wat vind jij niet meer realistisch?

Is een tyfoon die 2x zo groot is nog dan die gene die die druk van 870 mbar mat nog realistisch? Zo nee, welke grootte dan nog wel ? En de andere omstandigheden in die tyfoon zoals de temperatuur van water, lucht en de oppervlakte onder de tyfoon? En de meteorologische omstandigheden rondom die tyfoon? Enz. Enz.

Overigens is ook door natuurlijke omstandigheden een bijna vacuüm op aarde mogelijk. Dit in het geval van een jet uit een zwart gat, welke theoretisch de atmosfeer van de aarde eenvoudig weg kan blazen. Maar gelukkig is de kans dat dát werkelijk gebeurt op dit moment bijzonder klein.