Hoe noemt die zure, koude wind ook alweer?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.2K
Amadea
4 jaar geleden
Wind kan toch niet zuur zijn? Of is de Vlaamse betekenis daarvan anders dan de Nederlandse? Misschien bedoel je een schrale wind.
TurfGraver
4 jaar geleden
Gure, koude wind.
MasterSword
4 jaar geleden
Piet Paulusma ?

Antwoorden (3)

Gure wind? Oostenwind?
4 jaar geleden
Wellicht bedoel je een snijdende wind.
4 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je de Mistral.
De mistral is een harde en koude noorden- tot noordwestenwind in Noord- en Midden-Frankrijk die gedurende de dag gemiddelde windsnelheden bereikt van 50 kilometer per uur of meer (windkracht 7), met windstoten van meer dan 100 kilometer per uur . De duur van de mistral is wisselend maar hij houdt meest dagenlang aan, tot wel een week. De mistral waait regelmatig, zo'n 130 dagen per jaar , en komt in elk seizoen voor, het vaakst in de winter en het voorjaar.