Als je jezelf bevindt in een bos met een klein open veld, waar schuil je dan voor onweer?

Er wordt gezegd dat je zowel bomen als open velden moet mijden tijdens een onweersbui, stel je fiets begeeft het, en je hebt de keuze tussen schuilen in het veld of schuilen bij de omringende bomen, waar ga je zitten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K
MasterSword
4 jaar geleden
Maar het beste is het weer in de gaten houden, dat je op tijd schuilt. En om de afstand van onweer te bepalen met je de tijd tussen de bliksem en de donder tellen. Geluid legt ongeveer 340 meter per seconde af, 1 kilometer per 3 seconden. Zie je de bliksem en hoor je de donder naar 10 seconden dan is de afstand van het onweer ongeveer 10 / 3 = 3,3 kilometer weg.

Antwoorden (1)

Het is onveilig onder alleenstaande en hoge bomen. Als je in een bos bent dan is een plek bij een aantal dicht bij elkaar staande lage bomen veiliger dan een open veld.Zoek een laag groepje bomen in het laagste deel van het terrein.

Is dat er niet, kies dan toch voor het open veld: ga gehurkt op je tenen zitten, sla de armen om je knieën, hou je hoofd zo laag mogelijk, de handen over de oren en de voeten tegen elkaar. Ga nooit plat op de grond liggen. Hurk zo mogelijk in een greppel.
Amadea
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
+
Ga het bos in, dus niet aan de bosrand schuilen. Onder loofbomen zit je veiliger dan onder naaldbomen. Als in een bos de bliksem inslaat, is dat meestal in een hoge spar of lariks. Onweer gaat vaak gepaard met windstoten. Let op dode takken die bij harde wind uit de bomen kunnen waaien.