Waarom is de maan ook vaak zichtbaar als het bewolkt is?

Gister viel het me weer op. Het was bewolkt maar rond de maan was een ronde opening in het wolkendek. Dat kan natuurlijk niet omdat de maan heel ver weg is en het wolkendek vlakbij. Maar waarom zit daar dan soms toch een opening zodat je de maan kunt zien?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Er zijn wel meer openingen in het wolkendek dan die ene waar de maan door schijnt. Die ene valt alleen extra op, juist omdat dáár de maan door schijnt. Daarom is de maan dus ook vaak zichtbaar als het bewolkt is.
5 jaar geleden
Dat komt Door de felle licht van de zon die weerkaatst op maan dwars door de wolken heen!