Op welke manier en waarom verplaatsen lagedrukgebieden zich over de wereld?

Als lucht vanuit een hogedrukgebied naar een lagedrukgebied stroomt dan zou je verwachten dat een lagedrukgebied op een gegeven moment is geneutraliseerd. Waarom blijft een lagedrukgebied dan niet op dezelfde plaats hangen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (1)

Het verhaal van hoge- en lagedrukgebieden is vrij ingewikkeld en omvat de hele aarde. Het heeft te maken met de temperatuursverschillen tussen evenaar en polen. Warme lucht stijgt en laat zo beneden een 'gat' achter: een lagedrukgebied, waar dan wind naartoe zal waaien om het 'gat' terug met lucht op te vullen. Dit gebeurt aan de evenaar, waar dus permanent een lagedrukgebied heerst. De stijgende lucht komt boven in de atmosfeer wel in een opstropping terecht. Daar zal te veel lucht zijn, op grote hoogte, waardoor er daar een hogedrukgebied is. De wind waait er weg van het gebied, richting de koudere polen toe. Op een gegeven moment koelt deze lucht hoog in de atmosfeer zo ver af dat ze te koud wordt. Koude lucht daalt, de lucht gaat terug naar het oppervlak en hoopt zich op tot een hogedrukgebied. Dergelijke globale luchtcirculaties (er zijn er 3 aan elke kant van de evenaar) vormen de basis van het weer op onze hele planeet:

- de lucht die stijgt boven de evenaar zorgt voor regen in de regenwouden.
- de dalende lucht een eindje meer naar het noorden zorgt voor permanente hogedrukgebieden boven de woestijnen (zoals de Sahara), waardoor daar nauwelijks regen kan vallen.
- jaarlijkse verschuivingen in deze cellen bepalen of een gebied een natte zomer en droge winter heeft of andersom.

Dat is het globale systeem, dat vooral voor de permanente hogedrukgebieden zorgt. Lagedrukgebieden (zoals die in België voor het slechte weer zorgen, de zogenaamde depressies), zijn heel variabel en ontstaan tussen die hogedrukgebieden in, waar twee luchtmassa's tegen elkaar botsen. De lucht uit het zuiden is warmer, de lucht uit het noorden is kouder. Beide botsende luchtmassa's duwen tegen elkaar en zo zullen ze langzaam rond elkaar beginnen draaien: het begin van een lagedrukgebied. De koude luchtmassa is zwaarder en schuift onder de warme luchtmassa heen en vormt zo een (regen)front. In de juiste omstandigheden zal de luchtdruk in het centrum van het lagedrukgebied verder blijven dalen, tot zware stormsystemen ontstaan.