Telt de lucht mee als massa van de aarde?

Massa is aantrekkingskracht. Maar telt de lucht, dus wat jij en ik inademen, ook mee als massa voor de aantrekkingskracht naar andere planeten binnen ons zonnestelsel? Of is iedere vaste stof die rondzwerft in de lucht zijn eigen massa en daarmee aantrekkingskracht?

Daar ben ik benieuwd naar omdat:
Als wij materiaal verbranden, verander je daarmee de massa van de aarde, toch? Je zet massa om in CO2 en andere carbon verbindingen. Afhankelijk van de stof die je verbrandt of verhit veranderd er nog wel meer.... Maar dat is niet waar ik naar opzoek ben. Zou het verbranden en verbruiken van materiaal hier op aarde ook de baan van de aarde in ons zonnestelsel kunnen beïnvloeden omdat de massa van de aarde veranderd? Zouden we daardoor bijvoorbeeld dichterbij of juist verder van de zon af komen te staan? Heeft een verandering van de baan van de aarde invloed op de temperatuur van de aarde (die overigens niet te middelen en dus te meten is, maargoed)?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.9K
Erna55
5 jaar geleden
Ja, al is het wel maar een heel klein beetje. Jaarlijks valt er zo’n 40 ton aan materiaal uit de ruimte op de aarde, vooral in de vorm van meteorieten. Dat is massawinst voor onze planeet. Maar de aarde verliest ook gewicht. Bijvoorbeeld omdat er gassen uit de atmosfeer ontsnappen. Ook als we satellieten de ruimte in sturen, gaat er gewicht voor de aarde verloren. Omdat de aarde in totaal 6.000.000.000.000.000.000.000.000 kilo weegt, is het gewichtverlies of -winst procentueel verwaarloosbaar.
https://www.quest.nl/artikel/verandert-de-massa-van-de-aarde

Antwoorden (2)

In principe verandert door de omzetting van vaste stof in gas niet de massa van de aarde, tenzij hele lichte gassen de aarde kunnen ontsnappen. Maar de massa van de zon is zoveel malen groter dan de aarde dat het verwaarloosbaar is voor zijn baan rond de zon.

Massa is eigenlijk alle materie dus ook gassen horen daarbij. Misschien dat alleen fotonen of andere bosonen niet tot de massa gerekend kan worden en die dus de aarde ook kunnen verlaten, maar de massa daarvan is helemaal gering tov de vaste en gas stoffen.
5 jaar geleden
Ja, de lucht telt mee mee als massa van de aarde?
Dat de lucht zwaar is merk je als je fietst. Dan moet je constant dat gewicht opzij duwen.
Op elke cm^2 drukt een luchtkolom van ca. 12 m hoog. Die kolom weegt 1 kg.
Dus op je pinknagel staat een gewicht van ca, 1 kg.
De lucht onder een eettafel weegt ca. 1,3 kg.
Lucht is zwaarder dan je denkt.

Als wij materiaal verbranden, verander je daarmee de massa van de aarde NIET.
En CO2 is zelfs bijna 3 keer zo zwaar als lucht.
De hele dampkring weeg ca. 1.500.000.000.000.000.000 kg.
Toegevoegd op 11 augustus 2018 11:31: tekst