Is er een oorzaak bekend waarom er tussen 1950 en 1975 geen hittegolven zijn geweest (in de Bilt)?

Als je de tabel neemt van wiki dan lijkt het erop dat om de gemiddeld 5 jaar een hittegolf is gemeten. Toch is er geen hittegolf gemeten tussen 1950 en 1975 dat is een termijn van 25 jaar! Wat is de oorzaak daarvan?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hittegolf

5 jaar geleden
2.4K
TurfGraver
5 jaar geleden
Wellicht omdat in die jaren dit:
"ten minste vijf dagen achtereen waarop de maximumtemperatuur 25,0 °C of meer bedraagt waarbij ten minste op drie dagen de maximumtemperatuur 30,0 °C of meer bedraagt"
(net) niet bereikt is?

Antwoorden (1)

In dit overzicht komen inderdaad hittegolven voor in twee periodes, namelijk 1910-1950, en 1975 tot nu.
Beide periodes komen grofweg overeen met periodes van globale temperatuurstijgingen, de periode 1940-1975 was er een van afkoeling.
Dat betekent niet dat Nederland 25 jaar lang koude zomers had. Maar als er te weinig hete dagen achter elkaar zijn, is er geen sprake van een hittegolf.
Volgende vraag is dan: waar is de afkoeling aan te danken?
Een boosdoener is voor een deel waarschijnlijk een toename van aerosolen.
Deze kunnen enerzijds de invallende straling van de zon absorberen en weerkaatsen; het directe effect van aerosolen op het klimaat. Anderzijds treden aerosoldeeltjes in de atmosfeer op als condensatiekernen voor water en daarmee beïnvloeden zij de hoeveelheid waterdruppeltjes en dus hoeveelheid bewolking; het indirecte effect van aerosolen op het klimaat.
Deze toename was het gevolg van:
- industriële activiteiten na de Tweede Wereldoorlog. Dezen leidden, bij afwezigheid van milieumaatregelen, tot een toename van aerosolen in de troposfeer.
- een aantal vulkaanuitbarstingen. Deze zorgden voor grote hoeveelheden aerosolen in de stratosfeer.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Het verhaal dat er tegenwoordig meer hittegolven zijn lijkt / blijkt overigens onjuist te zijn.
https://jdreport.com/het-mysterie-van-de-verdwenen-hittegolven/