Wat is meteorologisch gesproken de reden dat het zo droog is, deze zomer?

Normaal worden warme perioden in Nederland afgewisseld met natte.
Deze zomer is dat plots niet het geval.

Is er wat bijzonders aan de hand (een ongewoon hogedrukgebied bij de polen, of een sterke El Niño o.i.d.) of is het gewoon puur toeval ?

Het beste antwoord

Een samenloop van omstandigheden.
De droogte wordt veroorzaakt door gemiddeld hoge luchtdruk boven zuidelijk Scandinavië. De record-hoge temperaturen boven zuidelijk Scandinavië zijn uitzonderlijk en komen over de afgelopen eeuw niet vaker voor.
In of aan de flank van een hogedrukgebied daalt de lucht waardoor deze opwarmt en uitdroogt. Behalve het gebrek aan regen en de warmte verhoogde de overdadige zonneschijn in mei en juli de potentiële verdamping. Daarnaast regent het niet en is er weinig bewolking waardoor de zon uitvoerig schijnt. En dit laatste bevordert weer de verdamping.
_______

Ter info

Wat is droogte?
Als er meer water verdampt dan dat er bijkomt, ontstaat droogte. De droogte wordt berekend uit de hoeveelheid regen die valt, verminderd met de verdamping. Elke dag verdampt er ongeveer 5 mm water.

Wat is verdamping?
Verdamping gebeurt via planten. De wortels nemen water uit de grond en de bladeren geven vocht af. Zon, wind en temperatuur bepalen hoeveel er verdampt. Hoe warmer, zonniger en winderiger, hoe meer water er verdampt.

Waarom is droogte lastig te voorspellen?
Hoeveel water er verdampt hangt van erg veel details af. Bijvoorbeeld hoeveel zonlicht er door de wolken wordt tegen gehouden. Of hoe nat de grond is. Ook de hoeveelheid bladeren die bomen en planten hebben en hoe diep hun wortels in de grond zitten, bepalen de droogte. Relatief droge lucht en een harde wind hebben ook invloed op de verdamping. Dit alles versterkt elkaar. Want hoeveel het regent hangt weer af van de verdamping. Immers hoe minder vocht in de lucht, hoe minder wolken en hoe minder regen er valt. Daardoor kan de zon ook meer schijnen. Dit versterkt de droogte. Deze processen die elkaar versterken en beïnvloeden zijn lastig door te rekenen voor klimaatmodellen. Daarom is droogte lastig te voorspellen.

Is er ook sprake van droogte als het regent?
Dat kan. In de zomer verdampt er per dag ongeveer 5mm water. Als het dan regent en de hoeveelheid regen is bijvoorbeeld 2 mm, dan blijft er sprake van droogte. Er verdampt immers meer water dan dat er valt. Valt er meer regen dan dat er verdampt, dan wordt de droogte na die bui opgelost. Maar regent het daarna niet meer, dan gaat de droogte weer verder.
Toegevoegd op 25 juli 2018 12:00: tekst