Is (was) 1976 het droogste jaar 'ever'?

Okee.... het droogte record van 1976 is gebroken.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2345972/droogterecord-1976-gesneuveld

Dat was de droogste periode sinds lange tijd. Maar als we nóg verder terug kijken, komen we in de moderne geschiedenis dan nóg drogere periodes tegen ?

TurfGraver
5 jaar geleden
Een record is (was) sinds ze het registreren. Ever (ooit) is wel heeeeel lang geleden. ;)
bamibal
5 jaar geleden
En vanaf wanneer is de geschiedenis modern?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
"Het is de warmste dag deze eeuw." Noemt men ook een record.
Met dat in het achterhoofd is de vraag gesteld. En met "moderne geschiedenis" wil ik me niet teveel vastleggen op een jaartal.
Als, ik noem maar wat, het jaar 1258 bekend staat om de zéér droge periode, maar er zijn geen exacte cijfers dan is dat óók interessant. Evengoed als de gegevens vanaf het begin van de tijd dat we de metingen dagelijks nauwkeurig zijn vast gaan leggen. Natuurlijk hebben er in de 4,5 miljard jaren dat de aarde oud is zich vele extreme periodes afgespeeld. Die bedoel ik niet. Vandaar dat 'ever' ook tussen haakjes staat. Een beetje begrijpend lezen mag best hoor :-)
SimonV
5 jaar geleden
Dit jaar is het droogste jaar uit de Nederlandse geschiedenis – sinds men dit in 1735 begon te meten aan de hand van het ‘neerslagtekort’: gevallen regen minus verdamping.
Er is in de afgelopen 2000 jaar geen enkele periode van 30 jaar geweest die even warm was als de afgelopen 30 jaar. Misschien een indicatie dat 2018 in de moderne geschiedenis het droogste jaar is. https://www.bbc.com/news/science-environment-35431375
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/20/recordjaar-1976-zo-droog-was-het-nog-nooit-geweest-a1610689
TurfGraver
5 jaar geleden
Het is maar hoe je wat meet...
https://isgeschiedenis.nl/reportage/de-5-droogste-periodes-in-nederland
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@TurfGraver
Die site is heel interessant !
Thanks ! @SimonV
Ook jij bedankt !

Het beste antwoord

Het jaar 1921 is in Ukkel het droogste jaar van de eeuw met een totale neerslaghoeveelheid van 406,4 mm (normaal : 804,1 mm). De andere droogste jaren zijn, te beginnen met het tweede droogste, 1949, 1976, 1953 en 1959.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Jammer dat de minnen bij dit ogenschijnlijk nuttige antwoord niet onderbouwd zijn.
Nu weet ik nóg niet wat ik met deze informatie moet.
Erna55
5 jaar geleden
Omdat de minnen niet uitgelegd zijn, een plus ter compensatie.
TurfGraver
5 jaar geleden
Ukkel ligt in België (en informatie in link)
In vraag aangehaald artikel gaat over Nederland.
Erna55
5 jaar geleden
Waarom dat niet noemen bij het geven van de min ?
Mijn plus blijft.
TurfGraver
5 jaar geleden
Goeie vraag ;-)
SimonV
5 jaar geleden
Het lijkt me geen antwoord op de vraag. De vraag betreft volgens mij:
- droogteperiode vóór officiële metingen (dus vóór 1735)
- aaneengesloten periode (Ukkel is gemeten over het hele jaar)
- Nederland (Ukkel ligt in België)
- landelijk (Ukkel is lokaal)