Wat is schaapscheerderskou en wat is de oorsprong van deze term?

Op de radio hoorde ik de term 'schaapscheerderskou' vallen. Wat betekent dat en wat is de oorsprong van deze term?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K
Inekez1
5 jaar geleden
http://www.dvhn.nl/extra/Schaapscheerderskou-Wat-is-dat-nou-weer-voor-weerfenomeen-23293963.html

Het beste antwoord

Schaapscheerderskou is in de Lage Landen de benaming voor een koele periode die met enige regelmaat optreedt in de maand juni. Dit kan met name voorkomen tussen 5 en 20 juni. In deze periode is het vaak bewolkt en relatief koud en kan er zelfs nog nachtvorst optreden.

De naam is afkomstig uit de tijd dat in deze periode de schapen geschoren werden. Schaapscheerders maakten vroeger van het grijze en koele weer gebruik om hun schapen te scheren. De kans op verbranden van de huid van de schapen was dan kleiner.

De Schaapscheerderskou is vergelijkbaar met de IJsheiligen, alleen is de afkoeling zo laat in het voorjaar minder groot. Ook is de kans op vorst aan de grond in juni een stuk kleiner, maar temperaturen van iets onder nul zijn in deze maand zelfs op waarnemingshoogte van anderhalve meter zeker niet uitgesloten.
Uit onderzoek blijkt dat de schaapscheerderskou in Nederland doorgaans tussen 18 en 24 juni valt, maar het kan ook eerder of later zijn. Een kou-inval met regen begin juli wordt in verband gebracht met Zevenbroedersdag (10 juli) in de spreuk "Regent het op de zevenbroedersdag, dan het nog zeven weken regenen mag." Voor de invoer van de gregoriaanse kalender viel deze periode rond Zevenslapersdag (27 juni). Weerspreuken die Zevenslapersdag vermelden bestaan voort naast weerspreuken die Zevenbroedersdag vermelden.