Als er statistisch gezien weinig regen valt in een maand, maakt de volgende maand dat dan goed?

Stel er valt in mei ontzettend weinig regen in Nederland. Laten we zeggen maar 50% van wat er gemiddeld gezien zou vallen. Zou dat betekenen dat er in juni meer kans is op regen omdat het in mei zo weinig regende? Of is die kans nog steeds hetzelfde?

Bvd

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
Erna55
5 jaar geleden
Verdiep je eens in het begrip " gemiddelde" ?
Ritsuka
5 jaar geleden
Zoek eens wat meer info over statistiek en meteorologie, dan snap je dat je vraag niet klopt.
LeonardN
5 jaar geleden
@Ritsuka
Deze vraag klopt prima. Het antwoord is echter nee.

Antwoorden (2)

Nee, niet als je het bekijkt als kansberekening.

Pak een dobbelsteen. Je gooit steeds twee keer. Worp A en Worp B.
We noemen 1,2 en 3 lage worpen (weinig regen) en 4,5 en 6 hoge worpen (veel regen)
Als jij gelijk hebt zou je verwachten dat ALS je bij worp A laag gooit worp B vaker een hoge worp wordt (of omgedraaid A hoog resulteert vaak in B laag) B zou dan vaak de compensatie zijn.

In de praktijk zal je echter merken dat het net zo vaak voorkomt dat als A hoog is, B hoog is of als A laag, B laag is. (dit kan je mooi proberen met een dobbesteen, pen en papier.

Dat is even losgezien van hele specifieke meteorolgische modellen.
Grofweg kan je de uitspraak die jij doet niet zomaar doen.
5 jaar geleden
Wanneer je de neerslag in cijfers van de afgelopen jaren ziet, dan is het ook duidelijk dat er niet elk jaar evenveel regen valt.
Het statistisch gemiddelde wordt berekend door de cijfers van jaren bij elkaar op te tellen en dan te delen door het aantal jaren.
Dus de gedachte dat er na een maand met veel regen ook een maand met minder regen valt.
De laatste zin is niet af :
Dus de gedachte dat er na een maand met veel regen ook een maand met minder regen valt klopt niet. Er is geen vastgestelde hoeveelheid regen per jaar.
De gemeten hoeveelheid vanaf het begin van de meting varieert tussen 425 mm per jaar en 1100 mm per jaar.
In juni valt er niet minder regen wanneer het in mei veel geregend heeft.
Ook valt er niet meer regen wanneer het eerder minder geregend heeft.
Toegevoegd op 01 juni 2018 20:00: tekst
Plaatje bij antwoord