Kan sneeuw ook bij een temperatuur van 2 graden blijven liggen?

Het gaat hier het 's nachts sneeuwen (4 uur lang), maar de temperatuur is niet 0 graden of lager. De temperatuur is 1-3 graden. Kan de sneeuw dan blijven liggen of niet? :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Kan sneeuw OOK bij een temperatuur van 2 graden blijven liggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
19.2K

Het beste antwoord

Ja, dat kan en het gebeurt ook op grote schaal, maar het smelten zal er voor zorgen dat de temperatuur geen 2 graden blijft..
Zolang er sneeuw op de grond ligt en begint te smelten, wordt de temperatuur vlak bij de grond vanzelf 0 graden. Dat komt door het proces van het smelten (dooien); om sneeuw van 0 graden over te laten gaan naar water van 0 graden, moet er veel energie in de vorm van warmte worden toegevoerd. Die “smeltwarmte” wordt onttrokken aan de bodem, en aan de lucht net boven de grond. Zolang er overal sneeuw ligt te smelten, zal de temperatuur van de lucht die die sneeuw echt raakt ook nul worden. Net zoals een drankje met smeltende ijsblokjes erin ook 0 graden kan worden, afhankelijk van het oppervlak van de aanwezige ijsblokjes.

Trouwens, de sneeuw die door iets warmere lucht dwarrelt, gaat onderweg die lucht ook al afkoelen tot dicht bij nul graden. Regen is vaak smeltende of juist gesmolten sneeuw, en dat maakt het ook koud in de regen, zelfs als je droog onder een paraplu staat. Tijdens de sneeuwval zal de temperatuur bij de grond ook nul naderen. Meteorologen meten de temperatuur in een zgn. weerhut op 1,5 meter hoogte, en dat kan iets verschil geven. Temperatuuraanduidingen op reclamepanelen e.d. wijken soms meer af, afhankelijk van de hoogte van de meetsonde.

Toegevoegd na 24 minuten:
Een enigszins verwante vraag van 2 dagen geleden is deze: https://www.startpagina.nl/v/natuur/meteorologie/vraag/634741/temperatuur-qua-tijd-langer-rond
Bordensteker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Plus ! "... zal de temperatuur van de lucht die die sneeuw ECHT RAAKT ook nul worden." Dat is wel een dingetje.... Wanneer iemand in de praktijk buiten met een thermometer gaat meten, dan is het goed te bedenken dat je in de praktijk al gauw lucht meet die niet echt in contact staat met die sneeuw. Dat kan dus verschillen (lees tijdens dooi hogere, maar tijdens vriezen ook lagere temperaturen) opleveren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Heel erg goed en mooi uitgelegd!