Hoe werkt m'n Huygens barometer?

Kan iemand mij vertellen hoe dat kraantje onder moet staan? Want hij doet t zo niet. Of hij is kapot. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op de foto is het niet goed te zien, maar loopt de kwik kolom ononderbroken door van linksboven naar het reservoir rechtsonder? En is de bovenkant van dat reservoir rechtsonder gevuld met de gekleurde olie, in loopt dat ononderbroken door tot het niveau waar je de luchtdruk afleest?
Links boven de kwikkolom hoort in de afgesloten kant een loze ruimte te zitten ( vacuüm)

Antwoorden (2)

Het kraantje hoeft alleen dicht (dwars op de buis) bij vervoer. Bij gebruik moet die open (in de lengte van de buis). Als het kraantje dus op een verticale buis zit, moet het kraantje ook verticaal staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel. Ben er helaas achter gekomen dat ie niet meer werkt zoals het hoort.
Als het kraantje parallel staat aan de buis staat hij open. Je kunt dit heel makkelijk controleren door de barometer een heel klein beetje scheef te houden. Je zal dan zien, dat het niveau van de "rode alcoholdraad" direct verandert. Het kwikniveau zelf zie je niet veranderen, omdat dat minimaal is, maar de verandering wordt versterkt door de alcoholkolom die boven het kwik staat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Let wel op, dat deze glazen kraantjes een plug hebben die (als hij niet vet genoeg si) makkelijk uit het huis losschiet. Je krijgt dan alle kwik over de vloer en dan heb je echt een probleem.
Kwik kan je alleen maar opruimen door er zavelpoeder overheen te strooien.