Wat is de krachtigste orkaan geweest op Nederlands grondgebied?

In Nederland zelf hebben we geen orkanen, maar stormen. In het overzeese gebied van het Nederlands Koninkrijk komen ze wel voor, getuige Irma. Wat is de krachtigste orkaan die ooit is gemeten op Nederlands grondgebied?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

In oktober 2005 was de orkaan Wilma de sterkste orkaan die ooit is gemeten. Dat maakte het Amerikaanse Nationale Orkanen Centrum (NHC) in oktober 2005 bekend. De storm was al aangezwollen tot orkaan van de zwaarste en ‘potentieel catastrofale’ categorie 5.

Tot nu toe is de orkaan Irma met kracht ‘categorie 5 (de krachtigste) die op 6 september 2017 over Sint-Maarten raasde de krachtigste orkaan ooit, gemeten op Nederlands grondgebied.

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/irma-een-van-de-zwaarste-orkanen-ooit-in-atlantische-oceaan