Uit welke windrichting komt de wind op de bijgevoegde windkaart?

Komt de wind nu uit het zuid-oosten of uit het noord-westen? Wijst de pijl de richting aan waar de wind vandaan komt of waar de wind naar toe blaast?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
47.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De pijl geeft aan waar de wind vandaan komt
en is in dit geval overwegend Zuid-Oostelijk, behalve in Zeeland van het Westen en in de kop van N.Holland en Flevoland/Friesland van het Oosten. De "staart" van de pijl geeft de richting aan waar de wind vandaan komt..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De conclusie van de windrichting in onderstaande 2 antwoorden is juist, maar de beschrijving in beide eerst zinnen is niet correct.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eenvoudig voorbeeld W _____________________ O >--------> Westen wind
<---------< Oosten wind
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
De zin die je moet onthouden is "De wind waait uit..." (let met name op het woordje "uit". Waait de wind van oost naar west dan waait de wind UIT het oosten en spreken we dus van "oostenwind".
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik geloof dat een visuele uitleg het duidelijker kan maken
http://www.weerenverkeer.org/windrichting/windrichting.html
Bordensteker
6 jaar geleden
@PSpeurneus66: Nee, niet echt. En, terzijde (sic), die bron over windrichting brengt zelfs verwarring waar die nog niet was, met deze zin: “De wind waait van hoge naar lage druk”.
In de praktijk staat de wind bijna haaks op de in die bron veronderstelde richting! Een Nederlandse wetenschapper heeft in 1857 nota bene al vastgesteld hoe dat zit.
Populair gezegd: “Wanneer ergens een lagedrukgebied is, is er een tendens om naar dat lagedrukgebied toe te stromen. Maar het corioliseffect maakt dat de lucht er meer omheen gaat stromen. Lucht die door wrijving iets aan snelheid verliest zal door de kracht van het luchtdrukverschil iets versneld worden in de richting van het centrum van het lagedrukgebied, maar dan maakt het corioliseffect weer dat de snelheid hoog blijft.
Op het noordelijk halfrond stroomt door het corioliseffect de lucht dus rechtsom rond een hogedrukgebied en linksom rond een lagedrukgebied.” Dit is basiskennis van de meteorologie!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Buys_Ballot#Corioliseffect
Bordensteker
6 jaar geleden
De verwarring is begrijpelijk, denk ik, mede doordat de meteoroloog de van allerlei weerstations ontvangen weerrapporten zelf op een handgemaakte plotkaart vanouds ook precies andersom met zogenaamde plot-symbolen aangeeft:
“Het windsymbool wijst naar de richting waar de wind vandaan komt en de wind waait van het vaantje naar het symbool voor de bewolking (dat op de plek van het weerstation ligt).”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weerkaart#Windsnelheid.2C_bewolking_en_opwaartse_of_neerwaartse_luchtdrukontwikkeling En daarbij wordt dus eigenlijk alleen de staart weergegeven van de driehoekige pijltjes (uit de vraagstelling) waar de tv-weermens vandaag mee schermt.
http://www.atmo.arizona.edu/students/courselinks/fall12/atmo170a1s1/coming_up/week_3/lect8_sfc_map_analysis.html Wind socks suck!
http://www.zeelandnet.nl/foto/assets/foto/extra_large/28/28486.jpg
Deze wijst met een extra pijl nogal nadrukkelijk naar waar de wind _vandaan_ komt.
De haan op een kerktoren draait en kraait trouwens ook tegen de wind in. Mij is niet gegeven om aan alle verwarring een eind te maken, maar hem uitleggen is nog wel te doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ Bordensteker, Ik zal het kort maken.Ik waardeer je antwoord,
maar dit is niet een debat en uitgebreide discussie
over meteorologie.. Stel je in de plaats van de vragensteller - zij en mensen in 't algemeen zijn niet geïnteresseerd in
de achtergrond, maar willen een eenvoudige uitleg
wat dat wind symbool betekent. I had dat gedaan met uitleg op de kaart en eenvoudige tekening. Antwoorden op mijn eigen vraag naar weer- en TV stations waren overwegend hetzelfde.
Het symbool betekent waar de wind vandaan komt. Wat mensen moeten (leren te ) begrijpen is dat
"waar de wind vandaan komt" is het tegenovergestelde van de richting van de pijl in het symbool. De verwarring komt door het te vergelijken met
een mechanische windvaan of windhaan ,waar de staart groter is dan de punt en dus meteen naar
de windrichting wijst. (waar de wind vandaan komt) Meer wil ik er niet over zeggen, maar hoop dat Manonnetje33 het principe begrepen heeft.

Antwoorden (2)

De wind waait in de richting waar de pijl heen wijst. Een zuidoosten wind dus, behalve in Zeeland, waar de wind van zee komt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+snap de min niet
De pijl wijst de richting aan waar de wind naartoe blaast.

De wind op de kaart komt dus merendeels uit het zuidoosten.