Hoe betrouwbaar is een weervoorspelling voor de komende 30-50 dagen?

En dan bedoel ik eigenlijk wel richting de 28 dagen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

De moderne weervoorspellingen kennen tot een dag of 10 vooruit een betrouwbaarheid van rond de 75%. Daarna neemt de betrouwbaarheid snel af. Een voorspelling voor over 4 weken of meer, moet je dus met een grote mate van onzekerheid nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Excuus, 75% is bij ongeveer 7 dagen. Bij 10 dagen is het al gezakt naar 40%
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo'n weersvoorspelling richting 28 dagen is ontzettend onbetrouwbaar.

Tot 3 dagen vooruit is de betrouwbaarheid met 98% zeer hoog te noemen;
Als je kijkt naar verwachtingen tot 5 dagen is er nog steeds een hoge betrouwbaarheid van 92%;
Kijken we echter 7 dagen vooruit, dan zien we ineens een substantiële daling naar 75%.
Gaan we nog verder in de tijd, 10 dagen vooruit, dan bedraagt de gemiddelde betrouwbaarheid nog maar 45%.

Zelfs de weerman/weervrouw kan hier niets tegen doen: hij/zij zal zich moeten neerleggen bij het feit dat je in de meteorologie altijd met onzekerheden te maken hebt.

Toegevoegd na 2 uur:
Het weer is namelijk erg gevoelig voor kleine verstoringen door turbulentie en andere kleinschalige processen. Ook de inwendige zwaartekrachtsgolven in de atmosfeer en oceanen kunnen het weer beïnvloeden.

Wel is het zo dat het in het noordwesten van Europa niet moeilijk is om een redelijk betrouwbare weersverwachting op te stellen voor een termijn van enkele dagen. Omdat het weer in Europa wordt bepaald door de chaotische, atmosferische circulatie in een Ferrelcel, wordt dit weer gekenmerkt door weersomslagen, zoals na het passeren van een warmtefront of een koufront, waarna het weer gedurende een aantal dagen weinig verandert. Daarom is de weersverwachting "morgen is het ongeveer hetzelfde weer als vandaag" vaak juist, terwijl de langetermijnverwachting "volgende week is het nog steeds hetzelfde weer als vandaag" zelden juist blijkt te zijn.