Wat is het verschil tussen felle en gewone opklaringen ?

De weerman op de radio heeft het de laatste tijd steeds vaker over (met nadruk) felle (!) opklaringen.

Het is nog maar nauwelijks lente en zo fel is de zon nog niet. Dus de felheid van de zon zal het niet zijn.

Wat is er dan zo fel aan een opklaring tussen de buien waardoor dit met nadruk genoemd moet worden ?

Het beste antwoord

Het opvallend felle van de opklaringen in dit weertype zit hem in twee visuele aspecten.

Het ene betreft de geconcentreerde buien waar de neerslag als onderweg smeltende natte sneeuw of hagel naar beneden komt en daarbij smeltwarmte aan de lucht onttrekt, zodat die ten opzichte van de omringende lucht nóg kouder wordt en steeds harder wil gaan dalen. Die buien contrasteren sterk met de zonneschijn die kort ervoor en ook weer na de bui zijn weg naar de grond weet te vinden, want buienwolken vormen in beginsel niet een aaneengesloten wolkendek.

Het andere aspect is dan de lichtversterkende werking van verticaal uitgegroeide grote ‘bloemkoolwolken’ en ‘aambeeldwolken’, die als spierwitte wolkenmuren het zonlicht dat zeg maar vanuit het zuiden in noordelijke richting straalt weerkaatsen en juist ook vanuit het noorden tegen de normale richting van de zonnestralen in de lichtval op een bepaald deel van het aardoppervlak aanvullen en versterken.

En wanneer je je met een poncho op de fiets probeert tegen een overtrekkende bui te beschermen, krijg je te maken met de krachtige windstoten die het gevolg zijn van de geconcentreerde dalende luchtstromingen die op het aardoppervlak naar alle kanten uiteenspetteren zoals een waterstraal in een gootsteenbak. Meteen daarna komt de hoosbui zelf, en even later is de kern van de bui al overgedreven en de ook naar achter uitstromende dalende lucht waait daar tegen de heersende wind in, zodat het achter een bui vaak even bijna windstil is.

Het is dus een kwestie van hoe je het natuurgeweld hoog in de lucht als mens op de grond in grote contrasten waarneemt.

Gewone opklaringen zijn eerder het simpele openschuiven van een plat grijs wolkendek waar een gat in ontstaat, maar waar geen grote wolkenmassieven voor buien zorgen afgewisseld met lichtversterkende spierwitte wolkentorens.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik vergat nog te vermelden dat de voor dit weer kenmerkende noordwestelijke en noordelijke aanvoerrichtingen van de lucht over het weinig vervuilende gebied van Schotland en de Noordzee zorgt voor opvallend schone lucht, waar het zonlicht niet diffuus verstrooid wordt door stofdeeltjes (condensatiekernen) waardoor daar zich dus ook geen vochtdeeltjes op kunnen afzetten. Er hangt als het ware geen vitrage over de grond die het zonlicht verstrooit en dempt.

Toegevoegd na 36 minuten:
Zie reactie waarin ik het open blijven van opklaringen nog even apart belicht.
Bordensteker
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
De bloemkoolwolken ontstaan als schuim op het bier daar waar lucht aan het stijgen is. Dat gaat in het begin nog niet met neerslag gepaard, maar er moeten dan tussen die wolken in wel tegelijk al dalende luchtstromen zijn ontstaan om het plaatselijk geconcentreerde stijgen te compenseren. In die dalende luchtstromen wordt het door drukstijging warmer en dus relatief droger, en de heldere stukken lucht worden zodoende een soort wakken die het aaneengroeien van de wolkenlaag juist verhinderen, en zo de opklaringen doen voortbestaan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Een uitgebreid en begrijpelijk antwoord !
Bedankt !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het antwoord is de poolluchten. Heldere koude lucht . De rest is ?
Bordensteker
6 jaar geleden
De rest is: uitleg waarom het niet zomaar de van dit jaargetijde bekende heldere koude poolluchten zijn die de weerman op de radio opklaringen fel laat noemen. Volgens mij is dát namelijk de vraag, en het viel mij op dat uw antwoord dáár niet echt op inging.
Uw teksten gaan over het hoe en waardoor van het naar Nederland afzakken van koude poolluchten.
En ik hoopte dus dat VS ook niet meteen met uw veel snellere antwoord tevredengesteld was, want ik voelde dat er een uitleg mogelijk moest zijn die meer op de vraag inging.

Andere antwoorden (1)

Heel specifiek om deze tijd van het jaar . Hel blauwe lucht felle zon witte wolken en dan in eens een ( felle:) ) bui . Snel wisselende Weersomstandigheden Iers en in Schots weer ? Maar hoe komt dat heldere koude ( relatief droog koude lucht ) arctische ( poollucht ) zakt naar beneden pakt wat buien op en zwenkt naar het oosten af poollucht zakt naar beneden en komt bij ons in flarden over zee binnen als zuidwester of nog kouder de noordwester . Vandaar de volks gezegden maart roert zn staart en april doet wat hij wil . We zijn de laatste jaren verwend met relatief warm rustig april weer dit is typisch ouderwets het koude grillige voorjaarsweer
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zeer schone heldere ijskoude lucht warmt zich op boven de zee pakt wat buien op of mengt zich met restanten van oude depressie 's ( de sneeuwstorm nog boven de USA dat laatste is geen feit maar een veronderstelling ) Komt naar beneden en buigt af . Vaak blijft het wat noordelijker . Heel ouderwets april weer .