Wat zijn dit voor wolken?

Wat zijn dit voor wolken? Zijn dit wolken of contrails?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
kierkegaard47
7 jaar geleden
De eerste lijken me voornamelijk uitgewaaierde contrails (hoewel ik denk dat er ook cirrusbewolking tussen zit), de tweede zouden wolken kunnen zijn (en dan vermoed ik flarden van altocumulus).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De eerste zijn ongetwijfeld de uitwaaierende resten van vliegtuigmotoren condensatie wolken,die nogal vaak de zon verduisteren

Antwoorden (1)

Op de bovenste foto (met op de voorgrond het TB Occasion Center te Etten*) herken ik een heleboel grotendeels uitgewaaierde contrails (condensation trails oftewel vliegtuigstrepen). Ik zie daar eigenlijk niet echt wolken van natuurlijke oorsprong tussen.

De andere foto toont middenboven de klassieke ribbelvorm van altocumulus undulatus, middelbare wolken (d.w.z. ergens tussen de 2 en 6 km hoogte) met een opvallende ribbelstructuur, die veroorzaakt wordt op het wrijvingsvlak van twee ten opzichte van elkaar bewegende stabiele luchtlagen. Zie ook postzegel nummer 8 was van een setje Amerikaanse postzegels uit 2004:
https://about.usps.com/postal-bulletin/2004/html/pb22137/kit-text1a.html

“De bewolking bestaat vaak uit banken of velden grote schaapjeswolken soms met een golfvormige structuur (undulatus).” https://nl.wikipedia.org/wiki/Altocumulus

Verder weg naar de horizon zie je nog een grijs meer alledaags altocumulusveld, en op grotere hoogte in het laatste zonlicht is een dunne plaatselijk oranje verlichte sluier van cirrusbewolking, een zgn. hoge wolkensoort, zichtbaar. Ik denk niet dat die ene eenzame verlichte veeg een restant van een vliegtuigspoor is.

* Wat de plaats Etten betreft: het was in Etten dat in op 27 juni 1909 voor het eerst in Nederland een gemotoriseerd vliegtuig opsteeg. http://www.eerstevlucht.nl/vlucht.html
Aangezien er in die tijd nog niet erg op uitlaatgassen werd gelet (en de motor bovendien niet goed bleef lopen), zullen de allereerste ijle vliegtuigrookwolkjes boven Nederland dus ook wel toen in Etten zijn veroorzaakt. Maar toen was het nog geen condenserend vocht op grote hoogte.

Dat er zoals op de eerste foto soms echt véél vliegtuigstrepen tegelijk zichtbaar zijn, komt tegenwoordig wat vaker voor dan vroeger. Rond de eeuwwisseling is namelijk boven steeds meer landen het aantal beschikbare vliegniveaus boven pakweg 8,8 km hoogte verdubbeld kunnen worden (doordat o.a. de hoogtemeters nauwkeuriger geworden zijn). Dat heeft hetzelfde effect als smallere rijstroken op een snelweg: er kunnen sindsdien veel meer vliegtuigen hetzelfde luchtruim boven 8,8 km hoogte doorkruisen. En vliegtuigstrepen ontstaan ook met name op dat soort vlieghoogten, dus soms (als de luchtvochtigheid in die hoogteband het ontstaan van vliegtuigstrepen mogelijk maakt) zie je er beduidend meer dan een jaar of 15 geleden.
Op een dag dat ze wel uitwaaieren maar niet snel oplossen, krijg je dan een lucht zoals op de eerste foto.
Bordensteker