Kun je door de klimaatveranderingen verwachten dat de komende winters erg nat ipv koud zijn zoals vroeger?

Ik bedoel daarmee dat de verwachting is dat de toekomstige winters dus vaker veel natter zullen zijn (zoals in de herfst) ipv de koude drogere winters van vroeger. Zo ja blijft dat zo en komt het door klimaatverandering? Het valt mij namelijk op de de winters meer op verlengde herfst lijken de laatste jaren ipv een echte ouderwetse winter.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Je observaties zijn in lijn met wat de klimaatdeskundigen zien gebeuren.

“De klimaatscenario's van het KNMI geven aan welke klimaatveranderingen in Nederland in de toekomst plausibel zijn. De KNMI'14-klimaatscenario's laten een beeld zien van hogere temperaturen, een sneller stijgende zeespiegel, nattere winters, hevigere buien en kans op drogere zomers.”
http://www.klimaatscenarios.nl/

Daar mag je echter niet meteen uit afleiden dat bijvoorbeeld de komende winters al aan dat beeld zullen voldoen. Het gaat om klimaat, en dan heb je het niet over een of enkele van het gemiddelde afwijkende winters.
Maar je hebt gelijk als je aangeeft dat de winters in de toekomst in grote lijnen gemiddeld meer en vaker naar het natte en minder koude herfstachtige type zullen neigen.

“Op deze website vindt u uitleg over de KNMI'14-klimaatscenario's en kunt u de cijfers, grafieken en kaarten van de nieuwe scenario's bekijken. Verder is er informatie te vinden over het gebruik van de scenario's, de voorgaande scenario's en het vijfde klimaatrapport van het IPCC, dat diende als bron voor de KNMI'14-scenario's.”

Dus het antwoord luidt: ja, dat mag je verwachten.
Maar voor elke winter apart geldt tegelijk dat rare uitschieters naar kouder of juist onverwacht nog warmer mogelijk blijven. De tendens over meerdere jaren genomen zal echter duidelijker aan de verwachte klimaatverandering blijken te voldoen. Dat is wat de experts nu denken.
Bordensteker