Kan een orkaan meerdere malen terugkomen?

Is het mogelijk dat een orkaan, zoals bijvoorbeeld op dit moment Matthew, 2 of meerdere keren terug kan keren naar een eerder getroffen gebied?

Nu gaat matthew over curacao, maar kan matthew dan ook weer terug komen naar curacao of vervolgt een orkaan zijn route en dan is ie weg?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Mijn vriend is amateur-meteoroloog. Hij zegt dat het in theorie mogelijk is, maar dat het in de praktijk nooit gebeurt. Met het voorbehoud dat hij dat laatste niet 100% zeker weet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de planeet Jupiter hebben we een hele grote orkaan: de grote rode vlek. Dat is een storm die al minstens 400 jaar woedt (waarschijnlijk langer, maar telescopen zijn pas 400 jaar oud, eerder hebben we die vlek niet gezien.)

Die storm blijft maar rondjes om de planeet trekken. Daarmee is het dus het bewijs dat het kán gebeuren dat een storm meerdere malen op dezelfde plek terug kan komen.

Op aarde is het echter een ander verhaal. Een orkaan heeft water nodig om te overleven. Komt ze boven land, dan kan ze geen energie meer opnemen en zal ze al snel aan kracht verliezen. Omdat op aarde grote landmassa's aanwezig zijn komt een storm altijd wel een landmassa tegen. Daarom zal een storm allang uitgeraasd zijn voordat ze een rondje heeft beschreven en op dezelfde plek terug is gekomen.