Kan ik met een vuurkorf in nederland een regenbui veroorzaken aan de de andere kant van de wereld?

Ik heb ooit eens gelezen dat ik een regenbui kan veroorzaken in een ander deel van de wereld, als ik bij mij thuis in holland een vuurkorf aansteek.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Poet
7 jaar geleden
Ah was jij dat!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja.
Was het een beetje fatsoenlijke bui?

Antwoorden (2)

In theorie : ja. En wel de chaos-theorie.

"Als een vlinder in Brazilië met zijn vleugels fladdert, kan het maanden later gaan stormen in Texas". (Door deze uitspraak van Lorenz noemen we het ook wel het vlinder-effect).

Het komt er op neer dat een heel klein verschijnsel dat iets in beweging zet, door een onvoorspelbare (ketting)reactie uiteindelijk een heel groot effect kan hebben. En zo is het zeker niet denkbeeldig - maar ook niet precies stap voor stap na te meten - dat iets als een vuurkorf aansteken in Nederland, een dergelijk effect kan hebben. Je kunt het alleen niet voorspellen (dat is een kenmerk van chaos) en ook niet vantevoren precies zo berekenen.

Oorspronkelijk komt deze theorie uit de meteorologie - want tenslotte is niets zo moeilijk voorspelbaar als het weer - maar inmiddels heeft hij zich stevig geworteld in de wis- en natuurkunde. En hij wordt ook veel overdrachtelijk gebruikt, zelfs in spirituele zin dat alle kleine dingen die je doet op de lange duur een groot effect kunnen hebben. Zit ook wel iets in natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ het voorbeeld van de vlinder is een anekdote, maar wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mischien een rare opmerking: Is het chaos op zijn engels?
Nee dat is absolute bs wij zijn niets in vergelijking tot het geheel, niets minder dan een vlo op de rug van een paard de aarde bestaat inmiddels 5 miljard jaar en wij slecht 200000 ga nu absoluut niet denken dat we iets zijn voor de aarde zijn we een toevallige voorbijganger
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat was mijn vraag toch niet?