Op welk tijdstip bereikt de zon dagelijks haar hoogste punt, is dat 12 uur 's middags of later?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
40.7K
erotisi
7 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/meteorologie/vraag/558280/hoelaat-zon-hoogste-punt

Antwoorden (4)

Dat is in de "normale" tijd altijd, zomer of winter, in Nederland om 12.39 uur.
Omdat we in de zomertijd met de tijd knoeien is het dan op je horloge 13.39, maar voor de zon is het gewoon precies dezelfde tijd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Iets later dan 12 uur 's middags dus, omdat we de wereld hebben verdeeld in tijdzones. En dat is ook in het midden van Nederland, dus ongeveer Amersfoort. We zitten dus tussen het punt waarop de zon om 12 uur precies op haar hoogste punt staat (Greenwich, het afgesproken "centrale punt") en het punt waarop de zon om één uur op het hoogste punt staat in ;-)

Nu is Nederland niet heel groot, maar ook in tussen het uiterste oosten en het uiterste westen zit dus een paar minuten verschil. (ongeveer een kwartiertje)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iets later? 14:00 / 14:30 is het warmste van de dag.. weet niet hoe ie bij 12:00 komt..?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het warmste moment van de dag heeft slechts indirect te maken met wanneer de zon op haar hoogste punt staat, Mariska. 12.00 uur is ooit bewust gekozen als "12 uur 's middags" (Greenwich Main Time) op het moment dat in Greenwich . waar de nul-meridiaan is afgesproken, de zon op haar hoogste punt staat. En daar zitten wij maar en klein stukje voorbij, dus hier is het maar een klein stukje later ;-) De warmste TIJD van de dag valt altijd in de uren daarna, omdat de zonnewarmte even tijd nodig heeft om de boel "door te warmen".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Middag_(tijd)
Dat is in Nederland en België altijd later dan 12:00.
Dat komt door de optelsom van drie zaken:
1. We gebruiken de tijd van de middeleuropese tijdzone
2. We gebruiken soms zomertijd
3. De zon beweegt, gezien vanaf een plaats op aarde, niet eenparig langs de hemelequator

Ad 1: De middeleuropese tijd is eigenlijk de tijd van 15° OL. Ook wel Görlitztijd genoemd, naar een stadje op de Pools-Duitse grens dat precies op 15° OL ligt. Door de ligging van Nederland komt de zon later in het zuiden te staan en wel 31 minuten later voor het oostelijkste punt en 46,5 minuut later voor het westelijkste punt. Het westelijkste puntje van België zelfs 50 minuten later.
Ad 2: Tussen de laatste zondag in maart en de laatste zondag in Oktober moeten we 1 uur optellen vanwege de zomertijd. Dan wordt het dus 13:31 resp. 13:46 en 13:50.
Ad 3: We rekenen met middelbare tijd, d.w.z. ieder uur duurt even lang. Maar de zon beweegt niet met constante snelheid. Daardoor loopt de zon soms voor en soms achter op de tijd die een klok aangeeft. Dat verschil is maximaal 16,5 minuut voor (begin november) of 14 minuten achter (half februari). Beide extreme waarde liggen dus in de periode van de wintertijd. Zie: tijdsvereffening.

Conclusie: Het tijdstip waarop de zon zijn hoogste stand in het zuiden bereikt, kan in Nederland en België liggen tussen 12:15 en 13:06 (wintertijd) of tussen 13:15 en 13:56 (zomertijd).
7 jaar geleden
Met mijn vader (geboren februari 1930) sprak ik over de zomer- en wintertijd. Hij herinnerde zich dat na de 'verovering en machtsovername van Nederland' door de Duitsers de tijd veranderde: de tijd werd plotseling zo'n 40 minuten vroeger. Op deze pagina blijkt het 39 minuten te zijn geweest. Pa heeft nog altijd een goed geheugen!

Eeuwenlang waren lokale tijdsverschillen geen probleem. Met de komst van de spoorwegen worden ze buitengewoon onhandig: voor het invoeren van een landelijke dienstregeling moet het overal even laat zijn- en dat was het NIET: van Oost naar west is er een fors tijdsverschil van zo'n 3/4 uur!

In 1909 wordt Nederland daarom een officiële standaardtijd in, de Amsterdamse Tijd.
Heel simpel vast gesteld: je staat op de Dam, je meet de kortste schaduw en stelt de exacte tijd daarop in: 12.00uur MID-dag

Tijdens de Tweede Wereldoorlog verzetten de Duitsers dus onze klokken naar de Midden-Europese Tijd, waardoor ze gelijk komen te staan met de klokken in Duitsland. Dat bleef zo na WO II.

MAAR Die Amsterdamse tijd is dus eigenlijk de enig JUISTE tijd -ten minste- in Amsterdam!

De WINTERTIJD loopt dus 39 minuten ACHTER op de ECHTE tijd
De ZOMERTIJD loopt dus 21 minuten VOOR op de ECHTE tijd

Dus, wanneer je beste tijd in wilt voeren, moet men kiezen voor de Zomertijd: die is veel accurater dan de wintertijd, die de Midden Europese tijd weergeeft.
Nederland is nu eenmaal een WEST-Europees land.

Zie voor meer uitleg NPO Focus: Hoe meten we de tijd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In Nederland én de wintertijd later denk ik.