Hoe komt het dat het klimaat op de Noordpool sneller verandert dan het klimaat in de rest van de wereld?

En waarom is dit bij de Zuidpool niet het geval?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De klimaat verandert sneller door het effect dat de verdwijnende sneeuw en gletsjers hebben op de temperatuur.
De koude witte laag weerkaatst het grootste deel van het zonlicht en neemt maar weinig warmte op. Daar waar sneeuw en ijs smelten, ontstaat een donker oppervlak dat snel opwarmt. Daardoor smelt het overgebleven ijs nog sneller.

De Noordpool is oceaan, voor een deel omgeven door land en Antarctica is een continent, helemaal omgeven door de oceaan. Uiteindelijk zijn vrijwel alle klimaatverschillen tussen de twee polen hier direct of indirect op terug te voeren.
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Plus (lijkt me).
Mogelijk heeft ook de warme golfstroom naar het noorden nog invloed.