Welke plaats in Nederland telt het meeste bewolkings vrije dagen?

Waarschijnlijk verschilt dit per jaar, is het daarom mogelijk om dit per jaar aan te geven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Langs de kust . De wadden , overal waar veel wind is waait het snel open .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat klopt. Zeeland en de Wadden hebben de meeste zonne-uren per jaar.

Antwoorden (1)

Ik heb wel eens gehoord dat dat Den Helder is maar of dit werkelijk waar is weet ik niet.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Onafhankelijk van welke dag van de week het betreft, heeft de toepasselijk genaamde Zondag het hier bij het rechte eind! “Zonnig aan zee.
Aan zee zijn het voorjaar en de zomer zonniger dan het binnenland. Dat komt door temperatuurverschillen tussen het kustgebied en het binnenland. Langs de Hollandse kust en in het Waddengebied schijnt de zon in de drie voorjaarsmaanden samen gemiddeld zo'n 100 uur langer dan in oostelijk Nederland. Ook in de drie zomermaanden bedraagt dat verschil gemiddeld ongeveer 100 uur. Onder bepaalde omstandigheden kan de zon aan de kust alleen al in één enkele maand 100 uur langer te zien zijn dan in het binnenland.”
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/zonnig “Vooral in het voorjaar en de zomer is de kust meestal zonniger dan het binnenland. Wolken worden vanuit zee verdreven en maken plaats voor blauwe lucht en zon.
Dit verschijnsel, ook wel aangeduid als Noordzee- of kustopklaring, is het eerst merkbaar langs de stranden, waarna in de middag ook in de kustprovincies de zon doorbreekt. Kustopklaring treedt alleen op bij aanlandige wind. De aanvoer van relatief koele lucht vanaf het water verhindert wolkenvorming. Hoe harder het waait, des te breder is de strook waarin geen stapelwolken ontstaan.”
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/zonnige-stranden “De meeste zonuren kreeg zoals gebruikelijk het kustgebied, met in De Kooy bij Den Helder 1966 uur. Het somberst was het op de Veluwe met in Deelen 1643 uren zon.”
http://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/maand-en-seizoensoverzichten/2014/jaar Dat gaat over het jaar 2014, maar van elk jaar in de recente meteorologische geschiedenis bestaat een overzicht met daarin een soortgelijke zin; en die jaaroverzichten zijn per stuk oproepbaar door in de URL van bovenstaande link het jaartal te veranderen (en er zo een gewijzigde link van te maken). De verschillen zullen niet zo gek groot zijn. Dat het juist in Deelen vaak het somberst kan uitvallen, hangt trouwens samen met de oorzaak van de zonnige kuststrook: de invloed van het landschap op het ontstaan van thermiekwolken.
De uitgestrekte en letterlijk Hoge Veluwe is als relatief droog en zandig gebied een uitstekend brongebied van zgn. thermiek. Daardoor ontstaan hier bovenop die stijgende luchtkolommen veelal duidelijk grotere “bloemkoolwolken” dan elders, en die bedekken de hemel boven de Veluwe vaak langduriger en meer aaneengesloten tot het begin van de avond dan elders in Nederland.
Bordensteker
8 jaar geleden
Ik ben zelf (van de weer-omstuit) nog even de zonurenmaxima en -minima van de online beschikbare jaren (1999 t/m 2015) gaan turven. Het KNMI beheert in Nederland ruim 30 automatische weerstations die continu de windrichting en -sterkte, de temperatuur, de relatieve vochtigheid, de neerslag, de globale straling van de zon, zicht en luchtdruk meten, evenals neerslagsoort en weertype. Herleid tot deze ruim 30 meetplaatsen staat De Kooy (Den Helder Airport) in genoemde periode met het aantal zonuren zes keer op plaats één, Vlissingen vijf keer, en Stavoren drie keer. De minste zonuren per jaar is iets wat ik daarbij in één keer meeneem, en die waren er in Deelen (6x), Eelde (5x), en Arcen in Limburg (3x). Dus “er gaat niets boven Groningen?” behalve wolken?
Dát hoort u mij niet zeggen; ik heb er een tijdje gewoond, en zowel de plaats Eelde als het vliegveld Groningen Airport Eelde liggen feitelijk in Drente!