hoelaat is de zon op zijn hoogste punt??

Naar aanleiding van een discussie met een van mijn huisgenoten vroeg ik mij af hoe laat de zon in Nederland op zijn hoogste punt staat. Ik had op internet een aantal artikelen gevonden maar niks concreets. Ik zag online staan dat in de wintertijd de zon ongeveer om 12:40 op zijn hoogste punt staat. Is dit in de zomertijd dan 13:40? is er ook een groot verschil tussen de winter, herfst, zomer en lente of scheelt dit slechts minuten?
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen en ik en mijn huisgenoten een antwoord kunnen krijgen op de vraag die ons al dagen bezighoudt.
ik had op internet dus al een aantal artikelen gevonden maar kon nergens duidelijk vinden over de verschillen.
Als iemand mijn vraag niet goed begrijpt of andere vragen heeft voor mij hoor ik het wel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
121.4K

Het beste antwoord

Dat de zon in Nederland om gemiddeld 12:39 op zijn hoogst staat, klopt wel.
Dat is ALTIJD zo, óók in de zomer. Alleen staat de KLOK dan op 13:39, omdat je hem eind maart een uur vooruitgezet hebt.
De zon (of eigenlijk de aarde) doet het hele jaar door hetzelfde.
Kleine verschillen ontstaan doordat de baan van de aarde niet helemaal rond is, maar een beetje elliptisch.

Er is echter wel een verschil van plaats tot plaats.
Aan onze oostgrens staat de zon om 12:32 op zijn hoogst.
Aan onze westgrens staat de zon om 12:46 op zijn hoogst.
Voor de zomertijd moet je er een uur bijtellen.

Je kunt dat zelf uitrekenen als volgt:
Als in Greenwich de zon op zijn hoogst staat is het daar precies 12:00 uur. Dat is het uitgangspunt. Greenwich Mean Time (GMT).
De zon draait in 24x60 minuten rond de aarde, over een hoek van 360 graden.
Dat is dus 24x60 minuten gedeeld door 360 graden, is 4 minuten per graad.
Voor elke graad OosterLengte (OL) staat de zon dus 4 minuten eerder op zijn hoogste punt.
De oostgrens ligt op 7 graden OL, dus staat de zon daar op zij hoogst op
12:00 minus 7x4 minuten, ofwel om 11:32.
Maar in Nederland staat onze klok op midden europese tijd (MET). Die staat een uur vóór op GMT.
11:32 GMT is dus 12:32 MET
In de zomer zetten we de klok nóg een uur voor, dus 12:32 wordt 13:32.
De westpunt van Nederland ligt op 3,5 graden OL.
Het hoogste punt is dan om 12:00 minus 3,5x4 minuten, ofwel om 11:40 GMT.
11:40 GMT is dus 12:40 MET, en dat is 13:40 zomertijd.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus voor je heldere antwoord. Prettig uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
geen zin om te lezen te veel
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zenit zit recht boven je. In Nederland, boven de kreeftskeerkring, staat de zon nooit in het zenit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Volgens dit verhaal is 'solar noon' in Greenwich niet om 12u
https://www.timeanddate.com/astronomy/solar-noon.html Op dezelfde site kun je ook opvragen wat 'solar noon' op jouw locatie is.

Andere antwoorden (2)

Elke dag is anders.
Dat hangt af onder andere van je positie op Aarde, en dan bedoel ik niet zo zeer de hoogte (latitude), maar de lengte (longitude) Het is makkelijk te begrijpen dat de zon zal eerder zijn hoogste punt (zenit) bereiken in Parijs dan in Berlijn, terwijl beide steden dezelfde tijd hebben, en dan bedoel ik de tijd op je klok.
Dan heb je ook landen die dezelfde lengte hebben, en toch in een andere tijdszone zitten, zoals b.v. UK en Spanje (Madrid ligt oostelijker dan Londen, en toch is de lokale tijd in Madrid GMT+1, één uur later dan in Londen)

Een ander effect op de tijd is de dag van het jaar. Omdat de Aarde een elliptische baan om de zon heeft, draait de Aarde sneller om haar as in de wintermaanden dan in de zomermaanden, waardoor de tijdstip waarop de zon op z'n hoogste punt staat ook hierdoor wordt beïnvloed.

Maar goed als wij de verschillen veroorzaakt door de lengte van je locatie vergeten, en de baan van de Aarde om de zon vergeten, en je rekening houdt met de winter- en zomertijd, dan kan je heel grofweg zeggen dat:
- In de winter is de zon op z'n hoogste punt (zenit) ongeveer om 12'00h.
- In de zomer is de zon op z'n hoogste punt 1 uur later, en dan is dat ongeveer om 13'00h.

Via de link hieronder kan je vinden de exacte tijd van de zenit van de zon ("solar noon") voor elke locatie op Aarde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus voor je antwoord. Puike link.
Erna55
9 jaar geleden
-------- Een ander effect op de tijd is de dag van het jaar. Omdat de Aarde een elliptische baan om de zon heeft, draait de Aarde sneller om haar as in de wintermaanden dan in de zomermaanden, waardoor de tijdstip waarop de zon op z’n hoogste punt staat ook hierdoor wordt beïnvloed. -------------- Dit snap ik niet, want wanneer wij zomer hebben heeft de andere kant van de wereld winter. De aarde zou daar dan langzamer draaien ???
Mijn globe krijgt dat niet voor elkaar.
Reddie
9 jaar geleden
"draait de Aarde sneller om haar as in de wintermaanden"?
Dat slaat nergens op
"In de winter is de zon op z’n hoogste punt (zenit) ongeveer om 12’00h"? Niet dus. Geen 12::00, maar 12:39.
Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55
De Aarde draait wel degelijk sneller om haar as en beweegt ook sneller in de wintermaanden van het noordelijke halfrond (december-januari), want dan zit het dichter bij de zon (de baan is eliptisch, niet rond)
Zomer en winter heeft niets te maken met de afstand tot de zon, maar met de hoek van de Aarde t.o.v. de zon. In de zomer komt de zon hoger in de hemel en zijn de dagen langer, dus wordt het warmer, en andersom in de winter. Rond de Evenaar heb je daarom geen seizoenen. @Reddie
In mijn antwoord had ik het niet over de situatie in NL, anders had ik het zo geschreven, maar in het algemeen: op een willekeurige plaats op Aarde waar je rekening houdt met de zomer- en wintertijd, en ervan uit gaande dat je tijdzone klopt precies met de lengte tov de zonnetijd.
Vandaar ook dat ik een link had geplaatst voor de precieze zenittijd voor elke locatie op Aarde.
Ik zou zeggen, goed lezen voordat je met minnen begint. ;-) Je antwoord was trouwens ook goed, maar bevestigt juist wat ik zeg.
erotisi
7 jaar geleden
@Gaby71, zoals ik het heb begrepen draait de aarde niet langzamer of sneller om zijn as, maar duurt het gewoon wat langer voordat de aarde tov de zon op hetzelfde punt terugkomt dan waar het vertrok. Het lijkt me niet juist om dan te zeggen dat de aarde langzamer draait, want tov van de sterren is de draaiing even lang/snel.
Ik denk dat het 13:50 wel is in Nederland ( bilthoven) tijdens de wintertijd.