Waar kan ik vinden hoeveel graden de zon op een bepaalde datum en tijd boven de horizon staat?

Ik wil dit graag weten i.v.m. het zichtbaar zijn van de regenboog (42 graden).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
22.1K
Reddie
9 jaar geleden
Dat kun je aflezen op:
http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Zonnestand.htm

Het beste antwoord

Voor mensen die op de evenaar wonen is het makkelijk: op het midden van de dag staat de zon pal boven hun hoofd, althans op 21 maart en 21 september. Bij ons in Nederland, op ongeveer 52 graden Noorderbreedte, staat de zon 52 graden lager. Vanaf de horizon gemeten dus nog maar 90-52=38 graden hoog.
Maar doordat de aardas een beetje scheef staat komt daar, hartje zomer, nog 23,5 graad bij: de zon staat dan boven de noordelijke keerkring, de Kreefts-keerkring. Dat maakt dus 38 + 23,5 = 61,5 graad.
In de winter gaat hetzelfde bedrag eraf, en blijft er niet veel over: 38 – 23,5 = 14,5 graad.
Zie figuur 1 van http://www.kennislink.nl/publicaties/hoe-hoog-komt-de-zon-vandaag
Bij het bepalen hoe het daar tussenin zit maken wij gebruik van het feit dat er ongeveer evenveel dagen zijn in het jaar (365) als er graden zijn in een cirkel (360). De aarde legt in zijn baan om de zon dus elke dag een afstand van ongeveer een graad af. Beter is het om te werken in termen van maanden: dan is het per maand gemiddeld 360/12 = 30 graden, de ene maand een graadje meer, de andere een graadje minder, maar gemiddeld 30 graden.
De hoogte die de zon bereikt is in goede benadering een sinusvormige slingerlijn rond dat gemiddelde van 38 graden, met maximale uitslagen naar boven en beneden van 23,5 graad. Dat is weergegeven in de figuur hieronder.
figuur 2 van
http://www.kennislink.nl/publicaties/hoe-hoog-komt-de-zon-vandaag

Nu bereikt een sinuscurve al bij een hoek van 30 graden (dus een maand) de helft van zijn maximale uitslag, en heeft hij de volgende 60 graden (twee maanden) nodig voor de andere helft. Conclusie: rond 21 april heeft de zon al de helft van de winst binnen, en komt hij op (afgerond) 38 + 12 = 50 graden boven de horizon. Pas rond 21 juni haalt hij zijn maximum hoogte: bijna 62 graden. Twee maanden later, rond 21 augustus, passeert hij weer de 50 graden, en een maand later is hij weer op 38. En dan gaat het hard omlaag.

Toegevoegd na 2 uur:
Als je de derde bron opent is het de tweede grafiek getiteld:
Hoogte zon boven horizon (graden). De afstand tussen de streepjes op de X-as is vijf dagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de bijgevoegde link vind je de lijst van zonsopgang en zonsondergang. De tijd die ertussen zit is de tijd dat de zo'n het hoogst staat.
http://zonsondergang.info

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de site staat rechtsboven ook de tijd van het hoogste punt.