Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zie ik geen vorst in klimaat diagram van de SAHARA?

Ik hoor vaak dat het kan vriezen in de Sahara maar als ik een klimaat diagram zie van een plaats midden in de sahara vriest het echt niet snachts hoor... Hoe zit dat? Is het alleen in de diepe sahara en niet in de steden??

Kijk maar naar dit plaatsje bijv... Arlit in Niger

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Cryofiel
9 jaar geleden
Ook als de luchttemperatuur boven nul is, kan een oppervlak onder nul raken. Dat zie je bijvoorbeeld aan autoruiten: die bevriezen al wanneer de nachttemperatuur +2 °C is, of daar in de buurt. Dit is de zogeheten stralingsvorst. Een thermometer meet de luchttemperatuur. Een thermometer is zodanig opgehangen dat hij geen last heeft van stralingsvorst. De buitenkant van het huisje waarin de thermometer hangt kan dus bevroren zijn, terwijl de thermometer zelf (terecht) een temperatuur van boven nul registreert.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De rode lijn in de grafiek geeft de gemiddelde dagtemperatuur aan. De rose omhulling geeft waarschijnlijk de temperatuur waar het in bijv 90% van de gevallen tussen blijft. Als het aldus om daggemiddelden gaat zal het niet snel minder dan nul zijn. Dat neemt dus niet weg dat het in de loop van een etmaal kan vriezen.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding