Waarom voelt warmte in Nederland anders dan in bijvoorbeeld italie, griekenland??

Als het hier zomer is en het is 30c. voelt het gelijk zo drukkend warm terwijl ik van de zomer in griekenland was met 40c en dit voelde veel aangenamer?? Hoe kan het dat de warmte daar anders is???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
59.8K
Boeskooltje
5 jaar geleden
Ik was veel in de USA eerst aan de oostkust in de Staat Georgia en daarna midden in de woestijn van Utah n.l in salt Lake City. Bij de eerste in d staat Georgia daar was het nog erger dan hier, je rent van de ene airco naar de andere terwijl deze staat aan de oost kust ligt en de wind meestal over het land komt dus je zou denken dat het een land klimaat is. Maar er zijn daar veel bergen en bomen en dat maakt het vochtig denk daarbij aan de oerwoud. Salt Lake City deze grote stad ligt hoog in de woestijn daar heeft men een droge lucht zo droog zelfs, dat het zout van het grote zoutmeer telkens weer dik op de auto's ligt.

Het beste antwoord

Bij te warm weer, gaat onze huid vocht verdampen.
Door het verdampen er van, wordt warmte onttrokken van onze huid- lichaam.
Bij een hoge luchtvochtigheid, ( in ons land) zal dat verdampen maar zeer moeizaam of helemaal niet gaan.
Gevolg, geen of weinig afkoeling van onze huid-lichaam.
In Griekenland is de luchtvochtigheid vaak zeer laag.
Gevolg, een grote verdamping en daardoor steke afkoeling van onze huid-lichaam
Staat er ook nog veel wind, dan is dat nog sterker.
Dus ondanks de 40 graden in Griekenland, kan het minder warm lijken dan de 30 graden hier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door de verschillen in luchtvochtigheid.

Toegevoegd na 11 minuten:
In Nederland is de luchtvochtigheid veel hoger dan in Zuid-Europese landen.

Toegevoegd na 19 uur:
Op deze website http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/134501-veel-vocht-in-de-lucht-veel-zweten-of-juist-niet.html vind je onder meer deze informatie:

"Veel vocht in de lucht, veel zweten of juist niet

Op vakantie in Zuid-Europa was de warmte te dragen. Aangenaam zelfs. Dan kom je terug in Nederland en met mindere temperaturen is de warmte niet te dragen. Het lijkt wel of de warmte niet uit het lichaam verdwijnt. Het maakt iemand sloom, moe en geeft hoofdpijn. Waarom is de hitte op vakantie beter mee om te gaan dan in Nederland? En is dit écht zo of lijkt het maar zo?"

(...)

"De luchtvochtigheid

Luchtvochtigheid is de hoeveelheid vocht in de lucht. In Nederland is in warme periodes de luchtvochtigheid vaak veel hoger dan in Zuid-Europa. De lucht kan een beperkte hoeveelheid vocht bevatten, afhangend van de temperatuur. De luchtvochtigheid wordt meestal uitgedrukt in de relatieve vochtigheid. De relatieve vochtigheid is het percentage van de maximale hoeveelheid waterdamp die de lucht heeft bij de temperatuur en de luchtdruk (de druk in de aardatmosfeer)."

en op deze website http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/35508-de-hitte-index-hoe-ervaren-wij-warmte.html vind je onder meer deze informatie:

"Hoe ervaren wij warmte

Wanneer de relatieve luchtvochtigheid laag is bij een hoge temperatuur, kan je lichaam zich gemakkelijk koel houden. Je lichaam scheidt kleine zweetdruppeltjes uit, welke gemakkelijk verdampen. Door dit verdampen koelt je huid af omdat er warmte aan je lichaam onttrokken wordt voor dit verdampingsproces. Wanneer de relatieve luchtvochtigheid echter hoog is bij een hoge temperatuur, neemt de lucht veel minder waterdamp op waardoor het voor je lichaam moeilijker is warmte kwijt te raken door transpiratie. Je lichaam kan de warmte niet goed kwijt, waardoor je een plakkerig gevoel krijgt omdat het zweet op je huid blijft liggen. Dit wordt door velen omschreven als drukkend of broeierig weer.".
9 jaar geleden
Omdat je daar niks doet en aan een zwembad legt ..
en hier heb je je bezigheden, maar 37 gr is 37 gr of je nu hier of in griekenland
5 jaar geleden
ik denk ook door teveel co2 waardoor het bij ons steeds warmer word. maar meer benauwd warm. ook daar is natuurlijk co2. maar daar is gewoon lekker warm.