Welke helling zou onze aardas moeten hebben om in nederland regelmatig poollicht te kunnen zien?

Dit is een vraag op een project van mij en ik vroeg me zelf ook al af wanneer dit nou eigenlijk zou kunnen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Volgens mij heeft dat niks met de helling te maken maar met de magnetische as van de aarde. Nederland ligt daar te ver vandaan om regelmatig en duidelijk poollicht te zien. Als de aarde schuiner gaat staan komt Nederland niet dichter bij deze as.

Toegevoegd na 15 uur:
Poollicht ontstaat doordat geladen deeltjes tijdens zonnevlammen richting aarde worden gestoten. Deze worden dan ingevangen in het aard magnetisch veld en via de veldlijnen naar de polen getransporteerd. Daar buigen de verldlijnen steeds sterker af richting aarde zodat de deeltjes via de polen de atmosfeer in komen. Op dat moment ontstaat het poollicht.

De magentische polen liggen op een andere plaats dan de as waarom de aarde draait (de geografische polen). De hellingshoek wordt door de geografische polen bepaald. De magnetische polen verplaatsen zich ook continue. Zo licht de magnetische zuitpool op dit moment in Canada op circa 11 graden van de geografische noordpool en gaat per dag circa 90 meter richting Siberie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
90 meter per dag, da's best wel snel. Als ik het snel even uitreken, en aanneem dat de magnetische pool zich langs de 79° breedtecirkel verplaatst, dan zou hij over zo'n 150 a 200 jaar bij de Noordkaap in Noorwegen kunnen liggen. Dus dan krijgen we vast meer poollicht te zien!
De aardas staat nu onder een hoek van 24 graden. Wij zitten 66-52=14 graden van de poolcirkel. De poolcirkel zit op ongeveer 66 graden NB en wij op ongeveer 52 graden NB. Als de aardas onder een hoek van 24+14=38 graden tov het vlak waarop en om de zon draait zouden wij regelmatig poollicht zien. Ik heb alles naar hele graden afgerond, het gaat om het idee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Min. Zie antwoord van mullog.