Tot hoeveel dagen vooruit is een weersverwachting betrouwbaar/een goede graadmeter?

Ik ben benieuwd naar de weersverwachting van 10 tot 14 dagen vooruit. Nu vraag ik me af hoeveel waarde ik moet hechten aan de voorspelling via de 14 daagse weersverwachting modellen. Kan iemand me daar wat over vertellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
101K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hecht er weinig waarde aan want met het uur verandert het.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Indien de wind volgens die verwachtingen zich blijft gedragen dan komen ze aardig uit . Maar de wind in onze streken bepaalt het weer beeld . Maar zodra de wind uit een andere hoek komt dan verwacht dan kloppen de verwachtingen niet meer .

Antwoorden (4)

Weerberichten zijn geen voorspellingen, maar verwachtingen. Het weer kan immers anders uitpakken dan tevoren was aangegeven. De woorden weersverwachting en weersvoorspelling worden echter door elkaar gebruikt. Naast vooruit kijkt het KNMI ook achteruit: achteraf wordt bekeken in hoeverre de verwachting uitgekomen is. Voor de temperatuur blijkt zeker 85 procent van de verwachtingen goed te zijn, dat wil zeggen dat de waargenomen temperatuur minder dan twee graden verschilt van de verwachte temperatuur.
Score ECWMF verwachtingen*
Score ECWMF verwachtingen* De betrouwbaarheid per element, zoals temperatuur, bewolking en wind varieert; bewolking en neerslag zijn het moeilijkst te voorspellen. Naarmate de verwachting verder in de toekomst kijkt neemt de betrouwbaarheid af. De weersverwachtingen voor vijf of zes dagen later zijn dus in het algemeen minder betrouwbaar dan die voor de eerste drie dagen.
9 jaar geleden
Over het algemeen kloppen de verwachtingen ook voor een langere periode heel aardig, maar meer als een trend. De onweersbui die voor over vier dagen wordt voorspeld, komt dan bijvoorbeeld pas over vijf dagen. Of over vier dagen krijg je inderdaad inderdaad flinke buien, maar zonder onweer, hoogstens hagel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In bijgevoegd figuur is de juistheid van voorspellingen (van een specifieke meteorologische variabele) weergegeven. Je ziet dat de voorspellingen in de loop van de tijd beter zijn geworden en dat de voorspellingen op de korte termijn (3 dagen) in meer dan 95 % van de gevallen goed is, terwijl op de lange termijn (10 dagen) dit slechts 45% is.
Voor de periode van 10 - 14 dagen kunnen we aannemen dat de voorspelbaarheid nog lager ligt dan deze 45%.
Hoe komt het dat de voorspellingen beter zijn geworden:
We hebben op dit moment betere modellen die het weer berekenen, de modellen worden steeds beter doordat we het atmospherische systeem beter begrijpen.
Daarnaast zijn de beginwaarde voor de berekening erg belangrijk, een klein verschil in de beginwaardes kan na meerdere berekingen grote verschillen opleveren. Je kan het vergelijken met een bal die op de top van een heuvel ligt en naar beneden rolt. Een kleine verandering in de beginpositie kan ervoor zorgen dat de bal naar de andere kant van de heuvel rolt.
In de afgelopen jaren zijn er steeds meer waarneemlocaties bijgekomen, en er wordt ook gebruik gemaakt van satelietbeelden waardoor de beginwaardes steeds dichter bij de werkelijkheid liggen. (Op het zuidelijk halfrond zijn minder waarnemingen beschikbaar waardoor de weersvoorspellingen daar over het algemeen slechter zijn).
Het belang van die beginwaardes is ooit beredeneerd door de heer Lorenz, hij berekende dat een klein verschil in de windsnelheid, veroorzaakt door de vleugelslag van een vlinder, het verschil kan zijn tussen wel of geen orkaan (butterfly effect).

Ik heb wel eens gehoord dat volgens de theorie van Lorenz het onmogelijk is juiste weersvoorspellingen te doen 14 dagen vooruit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5 minuten van te voren eerder niet .....