Een Meteoroloog voorspelt voor zowel op de korte als lange termijn het weer aan de hand van verschillende gegevens. Om een goede voorspelling van het weer te geven, bekijkt de Metereoloog welke de processen in de atmosfeer, zoals luchtstoming, (verplaatsing van) hoge- en lagedrukgebieden en de vorming van wolken. Gegevens van meetstations op het vaste land, op zee en in de lucht komen binnen via radar, satelliet en computer. Met computerprogramma's worden deze gegevens geanalyseerd en wordt er berekend hoe het weer in een bepaald gebied is en zal zijn.

Deze voorspellingen zijn nuttig voor het verkeer (lucht- en wegverkeer en scheepvaart), het verhelpen van milieuproblemen, de beheersing van water, de landbouw en inwoners van een land. Van de gegevens worden verschillende kaarten gemaakt, zodat historische gegevens opgezocht en vergeleken kunnen worden. De weergegevens worden ook gemaakt om ze te kunnen gebruiken in een weeruitzending, zoals op tv, radio en internet.

Bij het werk van een Meteoroloog hoort ook het doen van onderzoek, zodat kennis van het weer vermeerderd wordt. Hij kan ook een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van nieuwe technieken, meetinstrumenten en computerprogamma's. De apparaten die al gebruikt worden, worden goed onderhouden.

Het beroep Meteoroloog kan in twee functies uitgevoerd worden: Weerkundige niveau A en Weerkundige op niveau B. Het werk van een Weerkundige op niveau A betreft een wetenschappelijke functie, waarvoor een stage van twee jaar moetworden gedaan om een vaste benoeming te krijgen. De Weerkundige niveau B volgt een eenjarige stage. Het ingangsexamen wordt bij een Weerkundige niveau A afgenomen door een eigen rekruteringsjury, bij een Weerkundige op niveau B neemt een Selor het examen af. Na enige tijd worden beide functies statutair vastgelegd.