Op welke tijd van de dag wordt de maximum temperatuur bereikt, bv vandaag? En verschilt dat per dag, maand seizoen en jaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
44.8K

Het beste antwoord

Ja dat kan erg verschillen. Over het algemeen is het 's ochtends net na zonsopkomst het koudst en in de middag is het het warmst. In de wintermaanden kan dat bij storm en dikke bewolking zelfs midden in de nacht zijn want de zon helpt dan niet mee om de temperatuur op te krikken.

" In de middag is het meestal warmer dan ’s ochtends, waait het vaak harder en is de kans op een bui groter. Het weer kent een dagelijkse gang, aangestuurd door de zon. Het principe is eenvoudig: de bodem wordt overdag warmer gevolgd door afkoeling na zonsondergang. Hoe gemakkelijker de ondergrond opwarmt des te groter het verschil in temperatuur tussen dag en nacht en des te groter de dagelijkse gang. Nabij het aardoppervlak, met name vlak boven zand en asfalt is de dagelijkse gang het grootst. Boven zee is nauwelijks verschil tussen de temperatuur ’s nachts en ’s middags.

In de winter is het verschil tussen dag- en nachttemperatuur kleiner dan in de zomer. De zon staat laag boven de horizon en de dagen zijn korter. Ook bij bewolking zijn de verschillen kleiner. Onder de wolken koelt het ’s nachts minder af, terwijl overdag de warmte van de zon ontbreekt. Ook wind is belangrijk: als het hard waait koelt het ’s nachts minder af doordat de lucht beter wordt gemengd of minder koude lucht wordt aangevoerd.

Bij stormachtig winterweer kan het ’s nachts zelfs zachter zijn dan overdag. Dat zijn echter uitzonderingen. Het verloop van de temperatuur toont vrijwel dagelijks hetzelfde beeld: ’s ochtends na zonsopkomst het koudst en ’s middags de hoogste temperatuur.

In het voorjaar en de zomer is het verschil tussen de hoogste en de laagste temperatuur van een dag in het algemeen het grootst, in het binnenland gemiddeld zo’n 8 tot 10 graden. Het verschil kan echter veel groter zijn en soms is het ’s ochtends meer dan 20 graden kouder dan ’s middags. Het grootste verschil werd op 14 september 1964 gemeten in Volkel: ’s ochtends 5,8 graden en ’s middags 31,3 graden, een dagelijkse gang van 25,5 graden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gedurende de zomertijdperiode is het warmste moment van de dag één uur later dan in de wintertijdperiode omdat we de klok een uur vooruitgezet hebben.
Verder is het zo dat de zon eerst aan kracht moet winnen en ook is het nog koud van de nacht ervoor. In NL staat de zon op 1240u wintertijd op zijn hoogste punt en is dan op zijn warmst, maar omdat de kou van de nacht nog niet helemaal is weggewerkt is dat nog niet het warmste moment. Op internet wordt er veel over gediscussieerd en lopen de meningen en metingen uiteen tussen 1600 en 1800 u zomertijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aarde wordt overdag door de zon verwarmd (opwarming). Tijdens het middaguur (hoogste stand van de zon) krijgt de aarde de meeste warmte per tijdseenheid.

Tegelijkertijd koelt de aarde ook af door straling naar de ruimte (afkoeling).

De temperatuur bereikt zijn maximum als de opwarming even snel gaat als de afkoeling. Dat is doorgaans enige tijd na het middaguur.

Het heeft dus met de stand van de zon te maken en het is een dynamisch evenwicht.

Daarnaast speelt een aantal andere factoren een rol: luchtstroming (transport van warmte door wind), bewolking (kaatsen zonlicht terug en temperen dus de opwarming maar kaatsen ook de warmtestraling van de aarde terug en temperen dus ook de afkoeling), oppervlak (grond warmt sneller op dan water), luchtvochtigheid, smog etc.