Hoe ontstaat inversie als er sneeuw ligt en hoe kan inversie smog veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inversie kan verwijzen naar:
inversie (achtbaan), een begrip in verband met achtbanen;
inversie (anatomie), een begrip binnen de functionele anatomie;
inversie (chromosomen), een term uit de biologie;
inversie (geomorfologie) (reliëfomkering), verhoging of verlaging van een deel van het landschap;
inversie (meetkunde), een afbeelding uit de meetkunde;
inversie (muziek), een term uit de muziek;
inversie (scheikunde), een term uit de scheikunde;
inversie (taalkunde), een stijlfiguur in de taal;
inversie (tektoniek), het omkeren van een tektonisch spanningsregime;
inversie (chemie), de omzetting van een stof in zijn stereo-isomeer;
inverse, een wiskundige bewerking;
inversielaag, een meteorologisch verschijnsel;
frontale inversie, een meteorologisch verschijnsel;
inversietheorie, een term uit de psychologie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bedoel inversie in de lucht.

Het beste antwoord

Sneeuw weerkaatst zonlicht erg goed, maar infraroodstraling wordt juist heel goed geabsorbeerd en uitgezonden. Dat betekent dat de zonnestraling niet zoveel invloed heeft, maar dat de sneeuw bij helder weer wel veel warmte uitstraalt. De luchtlaag die vlak boven de sneeuw stroomt wordt zodoende afgekoeld als de zon wat lager staat. De afgekoelde luchtmassa krijgt daardoor een kleiner volume en hogere dichtheid(gaswet p*V=n*R*T) en zal dus nog meer aan de grond gebonden raken. Door de hoge weerstand voor de wind vlak boven de grond zal het koude laagje lucht al snel tot stilstand komen.
De smog ontstaat doordat de vervuiling in die dunne koude laag wordt geproduceerd, daar ook wordt vastgehouden en zich niet meer door de gehele atmosfeer kan verspreiden. De koude lucht zit vaak ook onder het dauwpunt en gecombineerd met de aanwezigheid van roetdeeltjes en dergelijke zorgt dat voor een vieze mist.