Hoe kan het dat als het vriest dat het dan soms hagelt en soms sneeuwt?

Ik snap het niet, hoe kan het zijn dat het soms hagelt en soms sneeuwt?
En wat is de oorzaak daarvan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Wanneer de temperatuur plotseling onder het vriespunt daalt, veranderen de piepkleine waterdruppels van de wolken in hele fijne ijsnaaldjes. Op weg naar beneden blijven deze naaldjes kleven aan stofdeeltjes (zandkorrels, rook- of asdeeltjes) die in de lucht zweven. Hierdoor vormen zich kristallen, sneeuwsterren. Deze sterren kunnen allerlei vormen hebben, maar ze zijn altijd zespuntig.
Wanneer het waait klitten die sneeuwsterren op hun weg naar de aarde samen en vormen een vlok. Zo'n vlok bestaat uit wat ijs en heel veel lucht tussen de ijsnaaldjes. Zie het als een kussen vol veren met lucht ertussen. Vlokken zijn onregelmatig, klein of groot, maar wanneer het windstil is, dwarrelen ze één voor één naar beneden.

Hagelstenen zijn stukjes ijs die op zeer grote hoogte ontstaan. Dit omdat daar de lucht erg koud is. Wanneer het voor een onweersbui erg warm is, stijgt de wind krachtig op. Daardoor worden wolken die op 1, 2 of 3 kilometer hoogte drijven, plotseling door wervelwinden omhoog geblazen tot een hoogte van wel 15 kilometer. De waterdruppels in de wolken bevriezen en klonteren samen en dat worden dan hagelstenen. Er zijn kleine maar ook hele grote hagelstenen; dat heeft te maken met de hoogte van de wolken. Hoe hoger de wind de wolken geblazen heeft, hoe groter de hagelstenen zijn.

Deze twee vormen van bevroren neerslag hebben dus een geheel verschillende oorsprong.
Amadea