Wanneer is de hydrologische (waterkringloop) cyclus ontdekt?

Graag zou ik willen weten wanneer voor het eerst in de geschiedenis melding is gemaakt van een waterkringloop. En welke persoon of volk het voor het eerst een waterdicht bewijs voor had. Alvast bedankt.
Cornelis

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

In de klassieke oudheid waren er verschillende theorieën over een waterkringloop. Die van Aristoteles heeft het het langst volgehouden (water ontstaat uit lucht), die opvatting hield stand tot de 17e eeuw binnen de gangbare publieke opinie.
In 1580 veronderstelde de Fransman Bernard Palissy echter de tegenwoordig geaccepteerde mechanismen. Deze werden experimenteel getest en bevestigd door Pierre Perrault aan hydrologische en neerslagmetingen in het Seine bassin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de Bijbel komt het ook voor in Prediker 1:7 al de beken gaan in de zee, nochtans wordt de zee niet vol; naar de plaats waar de beken heengaan, derwaarts gaande keren zij weder.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In de Bijbel in het boek Amos, hoofdstuk 5, vers 8 (dus Amos 5:8), wordt erover gesproken:
In feite spreekt de Bijbel hier al honderden jaren eerder over dan enige andere bron. Dit Bijbelgedeelte stamt uit 800 jaar voor onze jaartelling, terwijl de oudste andere bronnen stammen uit 400 voor onze jaartelling.