Wanneer gaat een bepaalde periode naar een andere periode, als in van Krijt naar Paleogeen? Wat moet er gebeuren om naar een andere periode te gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

U moet weten dat geologische tijdperken zijn overeengekomen tussen de belangrijkste geologische verenigingen.
Meestal is er geen plotse overgang ; dikwijls zijn de wetenschappers het niet eens ( bijvoorbeeld omdat bepaalde geologische lagen en gebergtevorming niet synchroon gebeurt over de ganse wereld : bijv.Appalachen -Alpen-Chinees Hooggebergte ) en hoe verder in de tijd ... hoe vager en minder gedateerd de grenzen zijn.
Grosso modo worden de geologische tijdvakken bestudeerd aan de hand van geologische lagen in de aardkorst.
Die lagen zijn niet altijd duidelijk en hoe verder in het verleden ...hoe onduidelijker , minder gedetailleerd en soms helemaal verdwenen (de Aarde was in den beginne nog half vloeibaar ....en veeloergesteenten zijn omgevormd of verdwenen door de convectie van de Aardmantel)
Overgangen zijn bijna nooit plots......soms gaan er miljoenen jaren over ....en hoe dichter bij vandaag....soms minder dan 10 000 jaar.
Algemeen is een overgang.....een drastische verandering in het klimaat , een catastrofale gebeurtenis ( meteorietinslag , vulkanisme ....)
In de lagen vind men overblijfselen (soms dierlijk ,plantaardig ....maar ook bepaalde isotopen en andere chemische samenstelling , plooiingen enzovoorts.)