Waarom is de meteorologische lente eerder dan wat wij lente noemen?

En wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Het seizoen lente dat wij allemaal kennen is de astronomische lente. Deze begint elk jaar op 20 of 21 maart en is de dag dat de zon precies boven de evenaar staat. De dag en de nacht zijn dan precies even lang.
En als de astronomische zomer begint, dan duurt de dag het langst en de nacht het kortst: rond 21 juni.

De meteorologische lente heeft niets met de zon te maken. Je kunt het eigenlijk ook niet eens echt lente noemen. De meteorologische lente is de naam voor de maanden maart, april en mei. En er is dus ook een meteorologische zomer. Deze duurt eveneens 3 maanden: juni, juli en augustus.
Meteorologen hebben afgesproken om de seizoenen in te delen in periodes van 3 maanden. Dan is het veel gemakkelijker om klimaten te kunnen berekenen. Je hoeft er dan geen rekening mee te houden dat het begin van een nieuw seizoen wel eens op een andere dag is.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, dezelfde bron, nét iets eerder :-)

Andere antwoorden (2)

Het astronomisch bepaalde begin van de zomer is de zomerzonnewende (rond 21 juni op het noordelijk halfrond en rond 21 december op het zuidelijk halfrond).

...

Om praktische redenen begint de meteorologische zomer eerder, op 1 juni op het noordelijk halfrond en op 1 december op het zuidelijk halfrond. Deze duurt dan tot 1 september respectievelijk 1 maart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vogels leggen eieren, het gras gaat weer groeien en de zon laat zich weer wat vaker zien. Het wordt lente. Maar er zijn 2 verschillende soorten lentes. De astronomische en de meteorologische lente. Wat is het verschil?
Het seizoen lente dat wij allemaal kennen is de astronomische lente. Deze begint elk jaar op 20 of 21 maart en is de dag dat de zon precies boven de evenaar staat. De dag en de nacht is dan precies even lang.
De lente begint! Maar wanneer?Doordat de aarde rond de zon draait is het altijd op een ander tijdstip lente. In 2009 begon de lente op 20 maart om 12.45 ’s middags. In 2010 is dat iets later: om 16:32 ’s avonds. De aanvangstijden van de lente voor de jaren hierna:

2011 21 maart 00:21
2012 20 maart 06:14
2013 20 maart 12:02
2014 20 maart 17:57
Lente aan de andere kant van de wereldOmdat de aarde rond is, is het nooit overal tegelijk lente, zomer, herfst of winter. Als bij ons de lente begint, gaat aan de andere kant van de wereld de herfst van start. Terwijl bij ons de dagen steeds langer worden, zal er daar steeds minder van de zon te zien zijn.
AfspraakDe meteorologische lente heeft niets met de zon te maken. Je kunt het eigenlijk ook niet eens echt lente noemen. De meteorologische lente is de naam voor de maanden maart, april en mei. Je snapt het misschien al, er is ook een meteorologische zomer. Deze duurt ook 3 maanden: juni, juli en augustus. Meteorologen hebben afgesproken om de seizoenen in te delen in periodes van 3 maanden. Dan is het veel gemakkelijker om klimaten te kunnen berekenen. Je hoeft er dan geen rekening mee te houden dat het begin van de lente altijd anders is.