Waarom komen de winden vooral in het voorjaar (maart, april) heel vaak uit noordelijke richtingen?

IK denk, dat de stand van de hogedruk- en lagedrukgebieden daar mee te maken heeft. Maar waarom is die luchtdrukverdeling juist in het voorjaar vaak zo?

12 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (3)

In de winter koelt het zeewater flink af. In het voorjaar begint de zon al meer kracht te krijgen maar land warmt sneller op dan zeewater.
De lucht boven het water koelt dus af en de lucht boven land warmt op. Warme lucht stijgt en dus stijgt de lucht boven land.
Daarvoor in de plaats moet dus de zwaardere koude lucht van boven het zeeoppervlak komen.
De lucht boven zee verplaatst zich dan naar het land.
Dat noemen we wind. Aangezien de Noordzee ten noorden van Nederland ligt komt de wind in het voorjaar hierdoor dus vaak uit het noorden.
Uiteraard hebben hoge- en lage drukgebieden hier ook nog invloed op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Staan die hoge- en lagedrukgebieden daar los van? Ik denk, dat de stand van die drukgebieden van grote invloed is. Maar waarom liggen die drukgebieden in het voorjaar vaak zo?
Noordenwind wijst vaak op een hogedrukgebied ten westen van ons en een lagedrukgebied ten oosten van ons, dacht ik. Die door jou genoemde zwaardere koude lucht zou de oorzaak kunnen zijn van hogere luchtdruk aldaar. Maar jij zei, dat die zwaardere koude lucht ten noorden van ons bevindt in het voorjaar. Dan zouden daar hogedrukgebieden moeten zijn. Dat zou eerder moeten wijzen op een oostelijke dan op een noordelijke of noordwestelijke luchtstroming.
Je hebt gelijk, het heeft inderdaad te maken met de stand van de hoge- en lagedrukgebieden. Zoals je waarschijnlijk weet staat de zon, afhankelijk van het seizoen, ergens tussen 23,5° noord en 23,5° zuid loodrecht boven het aardoppervlak. Hier wordt de aarde dus het sterkst verwarmd. Deze warme lucht gaat stijgen en hier vormt zich dus een lagedrukgebied. Deze zone wordt ook wel de inter tropical convergence zone(ITCZ) genoemd. Deze zone beweegt met de seizoenen mee. In de zomer op het noordelijk halfrond ligt deze zone tussen 10 en 20° noord en in de winter op het zuidelijk halfrond. De lucht die bij de ITCZ stijgt komt ook weer naar beneden, in de zogenoemde sub tropical high. Op ongeveer 20-40° graden noord(en zuid) vormt zich dus een hogedrukgebied. De lucht die dit systeem richting het zuiden voert, voedt dus weer de ITCZ. De lucht uit het sub tropical high die richting het noorden stroomt voedt de lagedrukgebieden in onze regio. De positie van de zon boven het aardoppervlak bepaalt waar de ITCZ zich bevindt en waar de andere systemen zich bevinden. De hoge- en lagedrukgebieden schuiven dus als het ware mee met het seizoen en de ITCZ. De foto's zullen het geheel duidelijk maken.

Toegevoegd na 7 uur:
Voor de duidelijkheid, het Azorenhoog(subtropical high) zorgt niet voor de noordelijke stroming in onze regio maar de lagedrukgebieden die nu ten noorden van ons van west naar oost bewegen. Wanneer een laag zich ten westen van ons bevindt zullen we meestal een zuidwestelijke stroming hebben. Als het laag zich naar het oosten heeft verplaatst hebben wij een noordelijke stroming. Overigens wordt de kerndruk van een lagedrukgebied minder diep wanneer deze land bereikt omdat wind meer weerstand ondervind van het aardoppervlak dan van de zee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Dat betekent, dat in de zomer het standaardhogedrukgebied zich als regel bij de Azoren bevindt, aannemende, dat we het hebben over oceanische hogedrukgebieden. In maart en april zal dus dit hogedrukgebied zich een stuk zuidelijker dan de Azoren bevinden en dus niet noordelijker, laat staan rondom 50 a 55 graden N.B. ten westen van ons. Toch moet die noordelijke luchtstroming o.m. veroorzaakt worden door een hogedrukgebied ten westen van ons rond onze breedtegraad. Dat is volgens mij dus niet het hogedrukgebied waar jij op wijst. Overigens vind ik je verhaal wel interessant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks, ik heb wat toegevoegd aan het antwoord. Ik bedoelde met het antwoord niet dat het Azorenhoog de stroming bij ons veroorzaakt al leek het er misschien wel op.
corzijlstra
12 jaar geleden
Het gebeurt wel eens, dat zich b.v. boven Ierland een sterk hogedrukgebied bevindt. Het is dan in Ierland vaak prachtig stabiel weer, terwijl in Nederland een gure wind uit noordelijke richtingen waait met buien. In de eerste 2 weken vanseptember 1986 was ik in Ierland met vakantie, dat was overigens niet in het voorjaar. In die eerste 2 weken van september lag een hogedrukgebied constant ten noorden of ten noordwesten van Ierland en een lagedrukgebied constant ten zuiden of ten zuidwesten van Ierland. Het gevolg was vrijwel iedere dag stabiel en zonnig weer. Er was 1 regendag bij in zuidwest Ierland (Dingle). Toen keek in op de televisie naar de hurling finale Galway - Cork, dat gespeeld werd in Dublin. Daar was het toen prachtig zonnig weer.
Het is gevaarlijk een tendens of zo te geven op basis van enkele jaren.
In de Benelux zijn de Noordelijke en Noordwestelijke winden eerder bescheiden wanneer je naar een gemiddelde windroos voor hier (Melle) ~ Benelux.
We sten en Zuidwesten winden …dat is ons ding …dat komt vooral door de warme golfstroom die het ons niet te koud maakt (ook de reden waarom het klimaat in Noorwegen zo mild is en dat in de Winter de oceaan ijsvrij is tot Moermansk)
Maar het ene jaar is het andere niet ….. we hebben de laatste Winters nogal wat Oosten en Noordoosten winden gekend met roge maar zeer koude lucht . Is dit een tendens ? Nog niet…maar het zou een kunnen worden.
Om bij de golfstromen even te blijven : het blijkt dat door het afsmelten van de ijskappen ( zoet water ) er een storing op de golfstroom zit : de koude golfstroom die normaal tussen Canada en Groenland zuidwaarts trekt wordt zo …dat hij ergens in de oceaan onze stroom afbuigt en verzwakt …zodat het koude poolwater meer de kans krijgt om invloed te hebben op ons weer .Maart en April zijn wel de maanden dat het polijs nog niet smelt.
Ons weer wordt ook beïnvloed door de straalstroom die van West naar Oost trekt op grotere hoogte ….maar die stroom zit de ene keer wat Noordelijker ….de andere keer wat Zui
elijker en nog een andere keer gaat hij meanderen .
Ons weer wordt ook bepaald door de hevigheid van de resten van Amerikaanse orkanen , die afgezwakt bij ons komen (Zomer , Late Zomer-Herfst)
En dan is er uiteraard ook nog de luchtdruk ….die voor het grootste gedeelte door voorgaande redenen gevormd wordt.
De richtingen ie U nu constateert worden in de meteorologie overgangsrichtingen genoemd en zijn niet stabiel
Wij kennen niet zoals in sommige streken (Mistral , Chinook…) een eigen typische wind…behalve misschien de ‘storingen’ sie e Westen en Zuidwesten winden meebregen.
Betreft luchtdruk zijn vooral in de Winter de het Siberisch Hogeluchtdrukgebied en in verband met storingen uit het Westen ‘Het lage luchtdrukgebied van de Azoren ‘ van belang.
Andere luchtdrukgebieden (Ijsland ed zijn doorgaans minder bepalend)

Toegevoegd na 1 minuut:
Melle bij Gent

Toegevoegd na 13 minuten:
De Windrichtingen tijdens de Lente en e Herfst zijn niet zo bepalend : omdat de temperatuur van land en water san minder contrasten vertoont