Wanneer zijn de donkere dagen voorbij?

De donkere dagen voor kerst zijn intussen de revue gepasseerd. Maar de donkere dagen zijn nog niet echt over. Er zullen vast meer mensen halsreikend uitkijken naar de lente en de dagen waarbij het overdag weer echt licht is. Wie kan mij vertellen wanneer we ongeveer van deze dagen af zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
33.5K

Antwoorden (3)

De dagen zijn alweer aan het lengen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na 21 december worden de dagen langer. Ze 'lengen'. De zon komt elke dag een minuut eerder op en gaat een minuut later onder. Daar merk je als mens niet direct veel van maar na een maand begint het toch echt op te vallen.
Daarmee begint niet direct het voorjaar natuurlijk, dat duurt nog even. Echt veel lichter hoeft het ook nog niet te zijn, dat hangt alleen maar van de bewolking af.
Wanneer het in jouw beleving weer 'licht is' hangt af van de manier waarop je de dagen doorbrengt en wat je opvalt. Feit is dat vanaf nu de zon elke dag langer schijnt en hopelijk ook jouw ervaring doet oplichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de elliptische baan rond de zon (van de aarde) verschillen de dagen voor en na kerst amper van lengte. Net als de dagen rond de langste dag in juni. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kortste_dag

In deze link http://home.hccnet.nl/v.d.horn/weersverwachting/zonoponder2012.gif kun je zien wanneer de zon opkomt en ondergaat en dan zie je dat het pas vanaf eind januari een stuk harder gaat met de minuten die erbij komen.