Waarom is de luchtstroom bij een lagedrukgebied linksom en bij een hogedrukgebied rechtsom?

Dat is een vast gegeven in de meteorologie!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen koop een boek en zoek het op.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het is GEEN vast gegeven in de meteorologie. Kijk maar eens op een weerkaart van Chili, of van Nieuw-Zeeland. Daar gaan de luchtstromen bij een lagedrukgebied toch echt rechtsom, en bij een hogedrukgebied linksom.

Het beste antwoord

Dat is zo op het noordelijk halfrond. In het zuiden is het precies omgekeer (!)

Dit is het gevolg van het Corioliseffect. In de meteorologie wordt aan dit effect gerefereert als 'de wet van buys-ballot' [http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Buys_Ballot]:

Aan deze meteorologische wetmatigheid ligt het corioliseffect ten grondslag. Als de Aarde niet om zijn as zou draaien dan zouden stromende luchtmassa's in een rechte lijn bewegen als er verder geen andere kracht op werkt. Het draaien van de Aarde heeft voor de atmosfeer het gevolg dat bewegende luchtmassa's, waar verder geen andere kracht op werkt, opzij versnellen. Op het noordelijk halfrond een versnelling naar rechts ten opzichte van de richting waarin de lucht op dat moment stroomt, en op het zuidelijk halfrond een versnelling naar links ten opzichte van de richting waarin de lucht op dat moment stroomt. Alleen een luchtdrukverschil, dat dus een kracht uitoefent, zal die neiging om opzij te versnellen voorkomen.

Wanneer ergens een lagedrukgebied is, is er een tendens om naar dat lagedrukgebied toe te stromen. Maar het corioliseffect maakt dat de lucht er meer omheen gaat stromen. Lucht die door wrijving iets aan snelheid verliest zal door de kracht van het luchtdrukverschil iets versneld worden in de richting van het centrum van het lagedrukgebied, maar dan maakt het corioliseffect weer dat de snelheid hoog blijft.

Op het noordelijk halfrond stroomt door het corioliseffect de lucht dus rechtsom rond een hogedrukgebied en linksom rond een lagedrukgebied.