Volgens mij is het als zwaluwen laag vliegen dat het gaat regenen, ze gaan laag vliegen omdat de insecten die ze eten vanwege de regenwolk ook lager vliegen. Helemaal zeker weet ik dit niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het gaat regenen. Zwaluwen voelen dit aan en gaan laag vliegen want bij regen komen allerlei beestjes zoals wormen omhoog en dpordat de zwaluwen laag vliegen kunnen zij hen spotten en makkelijker aanvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Zwaluwen eten geen wormen maar insecten.
De zwaluwen vliegen laag: we krijgen regen vandaag.
De zwaluwen vliegen hoog: we houden het niet droog.

Nee serieus, laag vliegende zwaluwen wijzen meestal op de komst van nattigheid, omdat insecten dan laag boven de grond gaan vliegen. En de zwaluwen eten insecten, dus scheren ze laag over het land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laag =regen vandaag & hoog = NIET droog Is wel erg van het niveau:
"Als het regent in Mei, is April voorbij" ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Dieren reageren op veranderingen in het weer waar wij mensen, als we geen meetinstrumenten gebruiken, geen weet van hebben. Weerprikkels voor dieren zijn veranderingen in vochtigheid, temperatuur, luchtdruk, wind en onweer.Als er ander weer op komst is veranderen deze grootheden vaak tevoren, zodat uit het gedrag van dieren soms een primitieve weersvoorspelling kan worden afgeleid. De dieren nemen hun maatregelen om elk levensgevaar te mijden of aan voedsel te komen.
"Vliegen de zwaluwen hoog dan is het weer schoon en droog, vliegen ze laag, regen voor vandaag." Een heel betrouwbare weerspreuk, die goed verklaarbaar is. Bij mooi weer zijn er opwaartse bewegingen in de lucht (thermiek) die de insecten mee omhoog nemen. De zwaluwen moeten het dan ook hogerop zoeken om aan voedsel te komen. Bij somber en nat weer blijven de insecten lager en vliegen de zwaluwen ook lager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de zwaluwen zeggen zelf niks,die hebben hun snavel vol met insecten.de volksmond daarentegen zegt dat het dan gaat regenen.
12 jaar geleden
Hier staat ook een goede uitleg: http://www.goeievraag.nl/vraag/moeder-zei-zwaluwen-laag-vliegen.82765
Het was vandaag koel en winderig, insecten zitten dan niet erg hoog in de lucht, dus zwaluwen die ze willen eten, moeten ook laag vliegen.