Waarom heeft een gewone aardappel poten minder resultaat?

Hoi,
Ik heb van die uitlopers op mijn aardappels. Net een tuin en dacht, kan ik die nu in de grond stoppen? Stom natuurlijk zie ik nu! Zo zie je hoe verwijderd mensen zijn van de natuur (ben nl vast niet de enige die dit niet weet) Dat doe je in het voorjaar, ze kunnen geen vorst aan heb ik al gelezen. (Het is natuurlijk afwachten hoe lang de warme herfst aanhoudt, maar zo gek zal het toch niet zijn?). Toch zou ik willen weten of ik iets kan met die kiemende aardappels. Kun je die uiteindelijk poten, of anders de goed bewaarde (biologische uit de winkel)?
Ik weet dat ik als antwoord krijg, met pootaardappelen heb je het meeste resultaat. Maar waarom? En als ik die koop, moet ik dan volgend jaar weer pootaardappelen kopen? Zo heeft de natuur het toch niet bedoeld? (Net zoiets als pitloze druiven)
Ik ben benieuwd,
Maiken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
31.4K

Het beste antwoord

Bij consumptieaardappelen wordt de kieming geremd, door ze te behandelen met chloropharam en op te slaan in een koele, zuurstofarme omgeving. De knol blijft in leven, maar zal veel minder snel en minder goed kiemen.

Met aardappelen uit eigen tuin doe je dat uiteraard niet - die rooi je gewoon, en vervolgens sla je ze op een koele en donkere plek op - en daardoor blijven ze wat minder lang geschikt om te eten, maar wel weer uitstekend bruikbaar om te poten, wat weer leidt tot een nieuwe portie aardappelen.
Zorg wel dat je ze niet meerdere jaren op hetzelfde stukje grond poot. Je krijgt gegarandeerd last van aaltjes en andere rottigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank jullie allemaal voor jullie reacties. Goed te weten dat het gangbaar ook nog steeds vruchtbaar is. De grond is dan dus blijkbaar wel uitgeput, en daarmee is een grote tuin eigenlijk wel nodig, voor roulatie van gewas.

Andere antwoorden (4)

Ik heb afgelopen zomer een aardappel gepoot die gewoon uit de supermarkt kwam. Er zaten wat kleine uitlopers aan. Ik had de hele zomer een grote plant met later witte bloemen. Toen het loof bruin werd heb ik hem geoogst. Tot mijn verbazing had ik ongeveer 2,5 kilo aardappels van uitstekende kwaliteit. Het ligt er natuurlijk wel aan welke soort aardappel je gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zo heeft de natuur het niet bedoeld, maar dan grijpt de mens in. Die wilt geen pitten in de mandarijnenen druiven. En die wilt dat de aardappels geen uitlopers krijgen dus behandeld worden met kiemremmer.Zodat je om aardappels te poten pootaardappels moet kopen. Die aardappelen die daaruit groeien kun je wel gebruiken volgend jaar om weer te poten (als je er tenminste zelf geen kiemremmer opstrooit)
13 jaar geleden
je kan zelfs een gedeelte van de aardappel( in het voorjaar half april ongeveer)in de grond steken dan komen er zelfs aardappelen aan

ik heb ook aardappelen uit eigen tuin en de allerkleinste bewaar ik nu tot volgend jaar als pootaardappel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aardappel droog en donker bewaren en gewoon volgend jaar in de grond stoppen is geen enkel probleem en levert volgend jaar aardappels op als je de aardappel in het voorjaar in de grond stopt.
Mijn vader had altijd aardappels en heeft nooit pootaardappels gekocht en zelf heb ik dat ook al een paar keer gedaan.
Zelfs als je bij het rooien een aardappel vergeet heb je volgend jaar een nieuwe plant.
Zet de aardappels wel elk jaar op een andere plek in de tuin anders wordt de grond steeds schraler.