Is dit een kruising tussen een kip en een fazant?

Ik heb dit kuiken uitgebroed in de broedmachine, het komt van een goudbrakel maar deze liep in dezelfde ren als een bosfazantenhaan. De kuikens hebben hetzelfde uitzicht als een fazanten kuiken, en minder op een Brakel kuiken, want deze hebben een donker hoofd, terwijl dit kuiken licht gestreept is. Weet iemand of dit een kruising tussen fazant en kip zou kunnen zijn?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.1K
Amadea
3 jaar geleden
Het zou een Egyptisch Fayoumi-kuiken kunnen zijn: https://www.feathersite.com/Poultry/CGD/Fayu/FayouChik.JPEG
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
De fayoumi's hebben inderdaad de tekening van sommige wyandottes, Ze zijn echter groter en slanker dan de wyandottes. Het hangt er dus inderdaad van af wat de vraagsteller in de ren heeft zitten. Eigenlijk ben ik daar best benieuwd naar, omdat de vragensteller denkt dat het om een kruising gaat (vandaar ook mijn antwoord).

Antwoorden (1)

Het kuikentje is nog erg jong om dat zo te kunnen bepalen. Je kan eventueel zelf nog nagaan wat er bij jou in de ren of volière zit.Een gewone (grote) haan zal nooit paren met een fazantenhen Een hollandse krielhaan of een wit-zwarte wyandottekriel doet dat wel. Als je goudfazanten hebt of amhurstfazanten denk ik, dat je ook een lichte (wit-zwart of wit-bruin) wyandottekrielhaantje hebt. Zo zou ik de kleurcombinatie in het kuiken kunnen verklaren. Als je in een reactie kunt aangeven welke rassen fazanten en krielen je hebt zo ik het beter kunnen inschatten.
Als wiandottekriel bedoel ik dus niet de grotere rassen, maar de echte bijna bolvormige krielkip. (de afbeelding is een hen, maar het gaat hier om de kleurschakeringen).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In de ren lopen verschillende soorten kippen, maar ik weet dat het uit een ei van de goudbrakel komt omdat die kip de enige is die grote witte eieren legt. Verder loopt in de ren nog een zilverbrakel haan, maar ik denk niet dat dit kuiken daar een nakomeling van is door het verschil van uitzicht op de kop, zoals beschreven. Ook lopen er nog twee bosfazanten hennen rond. Ik ben er dus zeker van dat ze van een goudbrakel hen komt, enkel ben ik niet zeker of het om een gewoon kippen kuiken gaat, of een kruising met de fazanten gaan door de treffende overeenkomst in verenkleed. Zou dit mogelijk zijn?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het kuiken komt ook niet van een Egyptische fayoumi, zoals Amadea vermoedt, want de hen is ros/rood, hoewel deze kip inderdaad op een zilverbrakel lijkt, maar de hen is een goudbrakel
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@TGeysen
Je geeft aan, dat je twee bosfazant-HENNEN hebt lopen. Deze kunnen dus samen geen kuikens geven. Blijft dan toch over, dat de zilverbrakelhaan het mannetje is geweest en dan toch met een bosfazanthen. Anders is de tekening met het bruin niet te verklaren.
https://www.google.nl/search?ei=QEy4Xr3yAsK8kwW96LjwDg&q=zilverbrakel&oq=zilverbrakel&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQARgAMgYIABAHEB4yAggAMgIIADICCAAyBggAEAcQHjICCAAyAggAMgIIADICCAAyAggAOggIABAHEAoQHjoECAAQDVCTZViGcWDCiwFoAHAAeACAAdAFiAGhCpIBCTMuMS4xLjYtMZgBAKABAaoBB2d3cy13aXo&sclient=psy-ab#spf=1589136466327
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@elder161
Sorry dat mijn reactie verwarrend was, naast de 2 bosfazant hennen liep er natuurlijk ook nog een bosfazantenhaan bij. Toch bedankt voor de info