Kan een mesthoop coniferen dor maken?

Al 10 jaar mest ( keutels) van 2 pony's twee keer per week op mesthoop naast coniferen struiken, nu zijn de coniferen dor , ook een coniferen boom ( 8 mtr ) is dor.
Heeft de mestvaalt hier oorzaak aan.
10 cm in de mestvaalt is totaal gecomposteerd door wormen, en is zwarte aarde.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
Rieneke1
4 jaar geleden
Ik denk dat het eerder ligt aan de lange droge periodes de afgelopen zomers.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zou ook kunnen, echter de haag ( 5 st) zijn al enkele jaren dor, de boom afgelopen jaar dor geworden.

Antwoorden (1)

Coniferen kunnen niet tegen ammoniak (varkensmest), maar paardenmest zou in principe geen kwaad kunnen. Paardenmest bevat ook erg veel droge organische stof die goed composteert. Je geeft zelf al aan, dat je er al 10 jaar mest neer gooit.
Afgelopen twee jaar hebben erg droge zomers gehad en je zag overal vooral de conifeer-heggen verdorren. Ook als je over de Veluwe rijdt (A50) zie je erg veel dorre bomen als gevolg van de droogte. De kans, dat jouw mestvaalt de oorzaak is van de dorheid is dus uiterst klein.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank voor deze opheldering, droogte oorzaak afsterven coniferen, kan gerust nieuwe haag aanplanten