Hoe kan ik verse hazelnoten in dop het beste bewaren?

Uit eigen tuin heb ik zo'n 16 kilo hazelnoten verzameld. Deze heb ik eerst in het dop gewassen om te ontdoen van insecten en hierna heb ik een deel in de oven gedroogd op 40 graden en een deel op 100 graden,
Daarna heb ik ze op het bed uitgespreid om verder te drogen/luchten en muffigheid door opstapelen te voorkomen. Rolgordijnen dicht gedaan tegen teveel zonlicht.

Nu zie ik bij diverse noten al schimmelvorming. Hoe kan dit (ik heb ze toch echt goed gedroogd) en hoe kan ik het beste verse noten in dop langere tijd bewaren?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Niet wassen!
Na het oogsten meteen drogen in een goed geventileerde ruimte. Leg ze naast elkaar en laat ze 2 weken drogen, dus echt niet wassen!
Bewaar ze bij voorkeur in een goed afgesloten en droog bakje omdat ze gevoelig zijn voor schimmels, op een droge plaats en IN DE DOP.
Daarna kunnen ze 1 tot 2 jaar bewaard blijven, de beste temperatuur om hazelnoten te bewaren is 10 tot 15 graden C.

Oogsten
Plant je de hazelaar voor het mooie plaatje of echt om hazelnoten te kunnen oogsten. In het laatste geval heb je veel geduld nodig. Pas na 10 jaar vallen de eerste hazelnoten van de boom.
Wil je niet zolang wachten? Koop dan een geënte hazelaarstruik. Deze geven na ongeveer drie jaar al hazelnoten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een vochtige dop bevordert schimmelvorming, dat begrijp ik nog wel, maar als dit eenmaal goed droog is zou dit toch niet meer moeten gebeuren? Anders kun je alle noten die op de grond zijn gevallen en hier in weer en wind een paar dagen blijven liggen, gelijk alweer weggooien! Moeten te noten (in dop) ook donker bewaard worden of mag dit ook in een verlichte ruimte?
En als er al lichte schimmelvorming op de noten aanwezig is, kan ik dit dan gewoon schoonvegen en langere tijd bewaren of is de noot van binnen al aangetast?