Niet in de betekenis die wij aan het woord boer geven. Ook al is boer in het algemeen iemand die in het levensonderhoud voorziet door het houden van vee en/of het bebouwen van land. In Nederland wordt een boer vooral gezien als iemand die een boerderij beheert en dieren op het land heeft.

Maar een fruitteler is wel evenals een boer een landbouwer - tenminste, als de bomen waaraan dat fruit groeit op het land staan. Want er zijn ook fruittelers die werken in kassen.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Zie antwoord van jc54.
Groeten- en fruittelers vallen onder de categorie: tuinder.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Is een tuinder een boer?
De termen zijn niet juridsich gedefinieerd, maar als het gaat om de opbrengst van de natuur spreken we vaak over boeren en tuinders. En vissers en bosbouwers.
Boeren kun je onderscheiden in akkerbouwers en veehouders, alhoewel er ook gemengde bedrijven zijn. Een fruitteler zou ik indelen bij de tuinders, maar dat is arbitrair. En het maakt misschien wel verschil of hij appelsof aardbeien oogst. Die laatste noem je eerder een tuinder. En het zijn allemaal agrariërs.
Waar denk je dat de naam groenteboer vandaan komt? Dat was vroeger een tuinder die zijn producten zelf uitventte.
Net zoals een melkboer een veehouder was die zijn eigen melk en kaas langs de deuren verkocht.
Zo je ziet zijn de termen niet vast omlijnd, en als je een fruitkweker boer noemt kan het zomaar zijn dat hij zich niet aangesproken voelt.
5 jaar geleden
Ja, een fruitteler is een boer. De definitie van boer is; landbouwer.
Volgens Wikipedia:
"Landbouw (ook: agricultuur) is het geheel van economische activiteiten waarbij het land wordt gebruikt ten behoeve van de productie van planten en dieren voor menselijk gebruik. Er bestaan vele definities, waarbij tuinbouw en veeteelt meestal wel tot landbouw worden gerekend, maar bosbouw en visteelt vaak niet."
Overigens; bosbouw wordt landbouw zodra een bos bewust is aangeplant met bomen die vooral zijn bedoeld om later te oogsten.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Vanwaar de minnen?