Wat is een normale prijs om een stuk landbouwgrond te huren?

Laatst zag ik in de supermarkt een advertentie hangen van een weiland te huur. Ik heb nog geen contact met de eigenaar opgenomen en ik heb geen idee of ik daar ook landbouw op kan bedrijven (daarvoor zal ik waarschijnlijk naar de betreffende gemeente moeten) Maar ik was benieuwd wat een normale prijs is hiervoor. Zodat ik een idee heb of hij de hoofdprijs vraagt of dat het juist een koopje is.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
67.3K
jc54
5 jaar geleden
Ligt er aan waar de grond ligt, en welke grondsoort......

Antwoorden (1)

Er bestaat geen 'normale' prijs voor landbouwgrond. De pachtprijs is ontzettend afhankelijk van veel factoren: de grondsoort, het huidige gewas en gewassen in de afgelopen jaren (denk aan uitputting van de grond of verontreiniging door pesticiden), de ligging, hoogteverschillen, zon/schaduw, grondwaterstand, sloten, drainage, mogelijkheid tot bewatering (of sproeien mag en kan), aanwezigheid van goede toegangswegen, of er schuren of andere opstallen bij horen of geplaatst mogen worden, en natuurlijk de regio waarin het stuk land ligt.

Hoewel er niet zomaar een gemiddelde prijs is te noemen, zijn er wel maximumprijzen die voor bouw- en grasland gelden bij het verpachten daarvan. Die prijzen verschillen per regio, van 296 tot 1125 euro per hectare. Let wel, dit geldt alleen bij pachtovereenkomsten van minimaal 6 jaar. Heeft de pachtovereenkomst een kortere duur, dan gelden er minder regels en mag de eigenaar vragen voor het land wat hij wil. Aan jou dan de keus of je dat ervoor wil betalen of niet. Zit je in een regio waar veel vraag is naar dat soort stukjes weiland (voor bijv. paarden of schapen) dan drijft dat de prijs wel op. (Zie 2e link). Verhuurder zal er in dat geval ook niet happig op zijn als je het gras wil gaan omploegen om er een landbouwgewas op te kweken. Als jij dan na een jaar de huur opzegt, duurt het weer minimaal een half seizoen voor hij het opnieuw als weiland voor bijv. paarden kan gaan verhuren.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dank je voor je heldere en duidelijke uitleg/antwoord