Moet ik mijn druif uitdunnen?

Bij de pergola naast de vijver plantte ik 4 jaar geleden een druif.
Die is inmiddels hard gegroeid,en hangt helemaal vol met trossen,
Zo veel, dat ik me afvraag of dat allemaal wel rijp kan worden.
Zou het goed zijn om pakweg de helft er af te knippen?

5 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Ja,best wel:
Om vruchten van goede kwaliteit te krijgen, hoef je maar een of twee trossen per scheut aan te houden. Tijdens het groeiseizoen worden er alsmaar nieuwe zijscheuten gevormd; kort die stelselmatig in tot op één blad. Zo komt de energie van de plant ten goede aan de druiventrossen.

Nog meer zon
Door het uitdunnen krijgen de druiventrosjes ook meer licht, waardoor ze beter op smaak komen. Eind zomer kun je nog wat extra blad wegknippen om de trossen meer zon te geven.