Wie weet wat dit is? tuin- of landbouwmachine?

Wij hebben dit werktuig omgebouwd tot lamp. Ze hoort dus niet bij het originele voorwerp. de verkoper vertelde ons dat het een oude zaaimachine is, klopt dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
TurfGraver
6 jaar geleden
Is er reden om de verkoper niet te geloven? Lijkt inderdaad veel op een hand zaaimachine.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hij wist het zelf niet zeker, was een antiekhandelaar op de Tongerse antiekmarkt

Antwoorden (1)

Ja, dat ziet er inderdaad uit als een zaaimachine. Als je graan of graszaad met de hand uitstrooit moet je daar wel heel handig in zijn om te bereiken dat het mooi evenredig verspreid ligt. Door deze zaaimachine voor je buik te hangen, en dan al draaiend aan de zwengel heen en weer te lopen over de akker, wordt het zaad mooi verdeeld.
Latere modellen hadden een wiel (zoals een kruiwagen) dat het strooiwerk aandreef. Dat kostte minder inspanning, en de verdeling van het zaad was nog preciezer.
Na het zaaien werd er dan geëgd, om het zaad in de grond te werken.