Snijbiet is erg makkelijk van suikerbiet te onderscheiden.
Suikerbieten hebben een groen blad dat matig glimmend is. De kop van de biet steekt een beetje boven de grond uit en is breed, een stuk breder dan de bundel bladeren die eruit steekt..
Snijbiet heeft een veel glimmender blad, dat weliswaar goren is, maar de stengels en de nerven van de bladeren zijn prachtig rood, geel, wit of een combinatie van die kleuren. Ze groeien echt wel meer dan 15 cm hoog. Als je ze hun gang laat gaan, kunnen ze wel een meter hoog worden. De biet is niet zo goed zichtbaar en gaat een beetje naadloos over in de kluwen van bladeren.
Zie ook de foto's. Boven suikerbiet, onder snijbiet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om onduidelijk redenen worden de foto's niet getoond.